لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

وزیر ارشاد فعالیت بی‌بی‌سی فارسی در ایران را قابل بررسی دانست


محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز دوشنبه اعلام کرد اگر شبکه بی بی سی فارسی برای تاسیس دفتر در ایران درخواست ارائه کند، وزارت ارشاد آن را بررسی خواهد کرد.

محمد حسینی در نشست خبری هفته کتاب، درپاسخ به خبرنگارانی که از امکان فعالیت شبکه العربیه و بی بی سی فارسی پرسیده بودند، گفت: «بنای ما بر این است که دفاتر خبرگزاری‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در ایران دایر باشد و در مجموع نگاهمان به این مسئله مثبت است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم گفت: «همانطور که گفتم بنای ما بر توسعه فعالیت‌هاست و اگر بعد از مدتی آنها درخواستی داشته باشند، بررسی می‌شود. در این موارد هم ممکن است در اداره‌ کل مطبوعات خارجی تقاضایی مطرح شده باشد که در این باره بعداً اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

در واکنش به این اظهارات، وب‌سایت بی بی فارسی نوشت: «در این باره تماس مستقیمی با بی بی سی فارسی صورت نگرفته است؛ بی بی سی فارسی در ایران خبرنگار ندارد اما همیشه در تلاش بوده است که در ایران حضور داشته باشد.»

وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی از امکان بررسی فعالیت شبکه بی بی سی فارسی در ایران سخن می‌گوید که رسانه‌های خارجی و از جمله شبکه بی بی سی فارسی، به ویژه پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ هدف حمله مقام‌های عالی رتبه جمهوری اسلامی و از جمله آیت الله خامنه‌ای بوده‌اند.

در بحبوبه رویدادهای پس از انتخابات، حتی رسانه‌های طرفدار دولت، قتل ندا آقا سلطان را به خبرنگار بخش انگلیسی بی بی سی نسبت دادند؛ مسئولان جمهوری اسلامی همچنین با اخراج خبرنگار بخش انگلیسی بی بی سی، دفتر آن را هم در ایران بستند.

در همین حال در کیفرخواست‌های خوانده شده در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی»، راه‌اندازی شبکه فارسی بی‌بی‌سی از سوی دولت بریتانیا اقدامی هم‌سو با «استراتژی براندازی از نوع نرم» عنوان شد. آیت‌الله خامنه‌ای پیش از آن در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات دولت بریتانیا را «خبیث» خوانده بود.

در این دادگاه‌های دسته جمعی برخی از کارکنان ایرانی سفارت‌های کشورهای خارجی و از جمله بریتانیا نیزحضور داشتند؛ پس از انتخابات ۹ نفر از کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا در ایران دستگیر شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد، در حالی از امکان بررسی تاسیس دفتر بی بی سی فارسی در ایران سخن گفته است که به گزارش شبکه العالم، گزارشگران شبکه یورو نیوز قادر خواهند بود در ایران فعالیت کنند. این شبکه که هزینه آن را اتحادیه اروپا تامین می‌کند به تازگی بخش فارسی خود را راه‌اندازی کرده است. شبکه یورونیوز در روزهای اخیر از بخش دولتی ایران، آگهی تبلیغاتی پخش می‌کند.
XS
SM
MD
LG