لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

احمدی‌نژاد خواستار رسیدگی عادلانه به اتهامات صابری و درخشان شد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، از قاضی سعید مرتضوی خواست دو روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس زندانی، رکسانا صابری و حسین درخشان، از «کلیه آزادی‌ها و حقوق قانونی برای دفاع از اتهامات» واردشده به خود بهره‌مند شوند.

رکسانا صابری روز شنبه گذشته پس از تحمل بیش از دو ماه حبس در زندان اوین به جرم جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شد. این روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۷ بازداشت شد.

حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی، نیز سال گذشته پس از بازگشت به ایران دستگیر شد و هم‌اکنون بیش از پنج ماه است که در زندان به سر می‌برد و اطلاع زیادی از وی در دست نیست.

علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه، در دی ماه سال گذشته با تاییدخبر دستگیری حسین درخشان اتهام وی را توهین به مقدسات عنوان کرد.

در نامه‌ای که عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، رئیس‌ دفتر محمود احمدی‌نژاد، به سعید مرتضوی، دادستان تهران، نوشته، آمده است: «نظر به تاکید ریاست جمهوری، ترتیبی اتخاذ فرمایید تا مراحل رسیدگی به اتهامات افراد مذکور با دقت کامل و رعایت قسط و عدل و جمیع موازین قانونی صورت گیرد و شخصاً مراقبت فرمایید تا متهمان بتوانند از کلیه آزادی‌ها و حقوق قانونی برای دفاع از اتهامات وارده برخوردار باشند.»

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل رکسانا صابری، که گفته است برای حکم زندان این روزنامه‌نگار درخواست تجدیدنظر می‌کند در واکنش به انتشار این نامه به خبرگزاری رویترز گفت: «ما هم چیزی را می‌خواهیم که آقای رئیس جمهور می‌خواهد.»

آقای خرمشاهی همچنین به خبرگزاری رویترز گفت که شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح، هم به تیم دفاع از رکسانا صابری خواهد پیوست.

سازمان گزارشگران بدون مرز، در بیانیه‌های جداگانه‌ای بازداشت حسین درخشان و رکسانا صابری را محکوم کرده است.

مقام‌های آمریکایی نیز نسبت به دستگیری و اتهام‌های وارد شده به رکسانا صابری ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار آزادی وی شده‌اند.

عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضائيه ايران، روز سه‌شنبه هفته گذشته، در نشستی خبری اعلام کرد که رکسانا صابری روز دوشنبه در دادگاهی غيرعلنی به اتهام «جاسوسی برای آمريکا» محاکمه شده است.

حسن حداد، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، پيشتر گفته بود که رکسانا صابری بدون مجوزِ خبرنگاری و تحت عنوان خبرنگار «فعاليت‌های جاسوسی» داشته است.

مقام‌های ایرانی پیشتر گفته بودند که خانم صابری پس از انقضای کارت خبرنگاری خود در دو سال اخیر «به صورت غیرقانونی» در ایران کار خبری می‌کرده است.
XS
SM
MD
LG