لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۶

ژیلا بی‌یعقوب و بهمن احمدی امویی دستگیر شدند


 ژیلا بنی یعقوب روزنامه‌نگار
ژیلا بنی یعقوب روزنامه‌نگار
ژیلا بنی یعقوب و بهمن احمدی امویی، زوج روزنامه‌گار، نیمه شب شنبه با هجوم ماموران امنیتی به منزلشان در تهران بازداشت شدند.

برپایه گزارش‌های رسیده ماموران امنیتی در حدود ساعت ۱۲ نیمه شب به خانه این دو رفته و پس از تفتیش منزل آنها ساعت ۲:۳۰ بامداد این دو روزنامه‌گار را به محل نامعلومی انتقال داده‌اند.

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار ساکن تهران نیز در گقتگویی با خبرگزاری فرانسه این خبر را تایید کرد.

‌ یک روز پیش از دستگیری این دو روزنامه‌نگار، محمد قوچانی، سر دبیر روزنامه اعتماد ملی ارگان حزب مهدی کروبی، نیز در منزل خود به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

شهاب طباطبایی از مسئولان سایت یاری نیوز و مسئول شاخه جوانان جبهه مشارکت نیز روز پنجشنبه در تهران دستگیر شده است.

تاکنون خبر دستگیری عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی ،کیوان صمیمی بهبهانی،بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو ،محمد ، محمد عطریانفر، سعید حجاریان،محمد علی ابطحی ،سعید لیلاز که همگی روزنامه نگار مقیم تهران هستند از سوی سازمان خبرنگاران بدون مرز تایید شده است.

روح‌الله شهوار از مشهد، ماشالله حیدرزاده حمیده ماحوزی، امان الله شجاعی و حسین شکوهی همگی از بوشهر نیز از روزنامه‌نگارانی هستند که بازداشت آنها به تایید رسیده است.

همچنین برپایه گزارش‌های تایید شده ماموران امنیتی تاکنون چهار بار برای دستگیری حنیف مزروعی، سردبیر وبسایت نوروز، به خانه پدرش رفته‌اند اما موفق به دستگیری وی نشده‌اند.

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، سایت انتخاب نیز در روز ۳۰ خرداد از سوی دادستانی تهران توقیف شد و انبوه روزنامه‌ها و سایت‌های توقیف شده دیگر پیوست.

‌سازمان گزارشگران بدون مرز ضمن محکومیت این دستگیری‌ها اعلام کرده است که ایران هم‌اکنون دومین زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان است.

در پی اعتراضات گسترده مردمی به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، تاکنون چندین نفر کشته، شمار نامعلومی زخمی و بازداشت شده‌اند.
شبکه خیری سی ان ان روز شنبه اعلام کرد دست کم ۱۹ نفر روز شنبه در تهران کشته کشته شده‌اند و به گفته این شبکه گزارش‌های تایید نشده رقم کشته‌شده‌ها را تا ۱۵۰ نفر نیز اعلام کرده‌اند.

همچنین شمار گسترده‌ای از فعالان سیاسی و هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در بازداشت بسر می‌برند. علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه خود افزون بر آنکه سه بار مسئولیت خونریزی را متوجه معترضان دانست، اعتراض‌های اخیر را به عوامل داخلی عناصر خارجی نسبت داد.

اعتراض‌ها به انتخابات پس از آن اوج گرفت که وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران شنبه گذشته اعلام کرد، محمود احمدی‌نژاد با کسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار رای از مجموع ۳۹ ميليون برنده رقابت انتخابات رياست جمهوری شده است..

اعلام اين نتايج با واکنش شديد مير حسين موسوی، نخست وزير سابق، و مهدی کروبی، رييس سابق مجلس، روبرو شده است و آن را «شعبده بازی دست اندرکاران انتخابات و صدا و سيما» و «مضحک» دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG