لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

نشست اضطراری در بروکسل؛ چاره‌اندیشی برای بحران مالی اروپا


وزیران دارایی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در یک نشست اضطراری در بروکسل وعده دادند هر آنچه ضرورت دارد را برای دولت‌هایی که به لحاظ مالی در فشار هستند انجام دهند و در عین حال تلاش کنند یورو، و بازارهای این اتحادیه بیش از این ضربه نبیند.

وزیران دارایی اتحادیه اروپا درصدد هستند بودجه‌ای را در نظر بگیرند که کشورهای مقروض این اتحادیه بتوانند از آن برای غلبه به بحران استفاده کنند.

این دومین نشست اتحادیه اروپا در طول یک هته است که برای ثبات‌بخشی به بازار اروپا برگزار می‌شود.

النا سالگادو، وزیردارایی اسپانیا، روز یکشنبه اظهار داشت وزیران اقتصاد اتحادیه اروپا مصصم هستند که یورو واحد پولی ۱۶ عضو از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا را از گزند حوادث مصون بدارند.

پس از آنکه دولت یونان نتواست از عهده قرض‌های خود برآید، یورو در برابر ارزهای دیگر و از جمله دلار کاهش پیدا کرد؛ بحران یونان به حدی بود که در هفته‌ای که گذشت بازارهای بورس جهان و به ويژه بازار بورس نیویورک نیز با افت چشمیگری مواجه شدند.

اکنون بیم آن می‌رود که کشورهای دیگر اتحادیه اروپا و از جمله پرتغال و اسپانیا نیز با بحران مشابه یونان مواجه شوند و واحد پولی اتحادیه اروپا از این رهگذر به شدت ضربه ببیند.

النا سالگادو، وزیر دارایی اسپانیا، که در نشست بروکسل شرکت کرده بود گفت: «ما می‌خواهیم از از (ارزش) یورو محافظت کنیم.»

وزیر دارایی اسپانیا افزود: «ما باید ثبات بیشتری به ارزش پولمان بدهیم... ما هر آنچه را که ضروری باشد انجام خواهیم داد.»

در همین حال روز شامگاه یکشنبه، نیکولا سارکوزی و آنگلا مرکل، رهبران فرانسه و آلمان، در یک تماس تلفنی پشتیبانی کامل خود را از تدابیر وزیران دارایی اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کردند.

برخی از کشورهای حوزه یورو، شماری از اعضای این اتحادیه را برای بحران پیش آمده مسئول می‌دانند؛ همچنین این انتقاد از سوی مقام‌های برخی کشورها مطرح شده که اتحادیه اروپا دارای سازوکار مناسبی برای مواجهه با بحران‌های احتمالی نیست.

پس از آنکه یونان به بحران مالی گرفتار شد، بانک‌هایی که به این کشور وام می‌دهند، به دلیل ریسک سرمایه‌گذاری بیشتر، از این کشور بهره‌های بیشتر طلب کرده‌اند؛ یونان که از عهده چنین پرداخت‌هایی برنمی‌آید از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک کرده است.

اتحادیه اروپا و صندوق‌ بین‌المللی پول نیز کمک‌های خود را به اتخاذ سیاست‌های سخت اقتصادی در این کشور مشروط کرده‌اند؛ طرح ریاضت اقتصادی که هفته پیش در پارلمان یونان به تصویب رسید، ناآرامی‌های گسترده‌ای را در یونان سبب شده است.

روز شنبه رهبران حوزه یورو موافقت کردند در عرض سه سال ۸۰ میلیارد یورو به یونان کنند و روز یکشنبه نیز هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول در واشینگتن درباره کمک ۳۰ میلیارد یورویی به این کشور تشکیل جلسه داد.
XS
SM
MD
LG