لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

کرولی: آمریکا به انگیزه‌های ایران از کمک مالی به افغانستان تردید دارد


فیلیپ کرولی
فیلیپ کرولی
پس از آنکه حامد کرزی گزارش‌های منتشر شده درباره پرداخت پول نقد از سوی ایران به رئیس دفترش را تایید کرد،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نسبت به انگیزه‌های تهران ابراز تردید کرد.

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه در گزارشی نوشت که عمر داودزی، رئیس دفتر حامد کرزی، از ایران به صورت متناوب پول نقد دریافت کرده است تا به گفته این روزنامه به سیاست‌های تهران وفادار باشد.

در حالی که این خبر از سوی ایران تکذیب شد، حامد کرزی روز دوشنبه اعلام کرد، رئیس دفتر او از سوی ایران پول دریافت کرده اما این کمک به صورت شفاف و رسمی صورت گرفته است؛ رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت که آمریکا هم به صورت وجه نقد به این کشور پول داده است.

حامد کرزی روز دوشنبه گفت: «پرداخت نقدی پول توسط کشورهای دوست ما که به خاطر کمک به دفتر ریاست جمهوری صورت گرفته، شفاف است. ما از این کمک‌ها سپاسگزاریم.»

در واکنش به تایید این خبر از سوی حامد کرزی، فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «به نظر ما آنچه اهمیت دارد این است که افغا‌ن‌ها، بدون نفوذ منفی همسایگانش، توانایی ساخت آینده خود را داشته باشند.»

فیلیپ کرولی همچنین تصریح کرد که واشینگتن حق ایران برای کمک به افغانستان و همچنین حق افغانستان برای دریافت کمک را زیر سئوال نمی‌برد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزود: «با این حال با توجه به نقشی که ایران در بی‌ثباتی همسایگانش بازی کرده، ما همچنان نسبت به انگیزه‌های ایران تردید داریم.»

فیلیپ کرولی در پاسخ به این پرسش که آیا واشینگتن از گسترش نفوذ ایران، نگرانی دارد، گفت: «ما امیدواریم دولتی همچون ایران، مانند دیگر دولت‌ها در منطقه، نقشی سازنده در افغانستان بازی کند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده همچنین گفت که واشینگتن در مواقعی به افغانستان به صورت وجه نقد کمک کرده است؛ وی در عین حال تاکید کرد که در حال حاضر بیشتر این کمک‌های مالی به صورت الکترونیکی در اختیار افغانستان قرار داده می‌شود.

به گفته فیلیپ کرولی پول‌هایی که از سوی آمریکا به دولت افغانستان داده می‌شود تحت نظارت شدید است تا اطمینان حاصل شود برای مردم این کشور هزینه خواهد شد.

در حالی که رئیس جمهوری افغانستان دریافت وجه نقد ایران از سوی دفترش را تایید کرده است، پیش از این و در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، سفیر ایران در کابل، این گزارش را «قویا» تکذیب کرده بود.

فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل نیز روز یکشنبه از پاسخ دادن به پرسش‌های نیویورک تایمز، خودداری کرده‌ و در عین حال سخنگوی سفیر، این اتهامات را «بدگویی‌های شیطانی غرب و رسانه‌های خارجی» خواند.

حامد کرزی همچنین اذعان کرده است که ایران به دفتر وی به خاطر مصارف رسمی سالانه ۷۰۰ تا ۹۵۰ هزار دلار کمک می‌کند.
XS
SM
MD
LG