لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

بهمن دارالشفایی، روزنامه نگار و مترجم ایرانی، بازداشت شد


بهمن دارالشفایی در دو سال گذشته چهار کتاب ترجمه و منتشر کرده و پنجمین کتاب او نیز در دست انتشار است.
بهمن دارالشفایی در دو سال گذشته چهار کتاب ترجمه و منتشر کرده و پنجمین کتاب او نیز در دست انتشار است.

گزارش‌های خبری از ایران حاکی است که بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار و مترجم ایرانی، صبح روز چهارشنبه ۱۴ بهمن در منزل مسکونی خود در تهران بازداشت شده است.

به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، نهاد بازداشت کننده این مترجم و ویراستار مشخص نیست، اما مامورانی که برای بازداشت او به منزل مسکونی‌اش مراجعه کرده بودند، از شعبه دو دادسرای مقدس اوین، حکم تفتیش و بازداشت داشتند.

بر اساس این گزارش، ماموران بازداشت کننده آقای دارالشفایی دلیل بازداشت این روزنامه‌نگار، مترجم و ویراستار را اعلام نکرده‌اند و از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست.

بهمن دارالشفایی در دوره‌ای همکار بی‌بی‌سی فارسی بود، اما از دو سال قبل با قطع همکاری خود با این رسانه به ایران بازگشت و از آن زمان تاکنون فعالیت مطبوعاتی نداشته و حوزه کاری خود را به ویراستاری کتاب و مترجمی تغییر داد.

ساخت فیلم مستند «جمعه‌های فرهاد» که نگاهی بر آثار و زندگی هنری و اجتماعی فرهاد مهراد،خواننده پرآوازه ایران بود، از جمله فعالیت‌های بهمن دارالشفایی در دوره همکاری با بی‌بی‌سی است که از تلویزیون این شبکه پخش شد.

بازگشت این روزنامه‌نگار، وبلاگ‌نویس و مترجم از لندن به تهران، اگرچه منجر به بازداشت او نشد، اما با بازجویی‌های طولانی و مکرر همراه بود.

بهمن دارالشفایی در دو سال گذشته در همکاری با نشر ماهی، چهار کتاب ترجمه و منتشر کرده و پنجمین کتاب او نیز در دست انتشار است.

آقای دارالشفایی پیش از مهاجرت از ایران و پیوستن به بی‌بی‌سی فارسی، در روزنامه‌ها و نشریات مختلفی فعالیت می‌کرد، از جمله او در ایران به‌عنوان خبرنگار با روزنامه‌های همشهری، شرق، اعتماد ملی و نشریه چلچراغ همکاری داشته است.

پسرعموی او یاشار دارالشفایی، فعال دانشجویی سابق با گرایش‌های چپ است که در سال ۱۳۹۱ بازداشت شد و در دادگاه به اتهامات اجتماع و تبانی به‌قصد برهم زدن امنیت ملی و توهین به محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهوری وقت، به پنج سال و نیم زندان محکوم شد. یاشار دارالشفایی در حال گذراندن محکومیت خود در زندان اوین است.

پدر، خواهر و دیگر اعضای خانواده دارالشفایی نیز در سال‌های اخیر تجربه بازداشت و بازجویی را از سر گذرانده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز به تازگی با انتشار گزارشی با انتقاد از وضعیت آزادی بیان در ایران و تحت فشار بودن روزنامه نگاران ایرانی، از ایران به عنوان سومین زندان بزرگ روزنامه نگاران جهان نام برده‌ است.

XS
SM
MD
LG