لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

حمایت ۱۱۰ کشور از قطعنامه لغو مجازات اعدام


رای امسال، اتحادهای سنتی در سازمان ملل را بر هم زده است. ایالات متحده، ژاپن، چین، ایران، هند، کره شمالی، سوریه و زیمبابوه در میان ۳۹ کشوری بودند که با قطعنامۀ غیر الزام آور لغو مجازات مرگ در کمیتۀ حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسرائیل برخلاف متحد قوی خود، ایالات متحده، به کشورهایی پیوست که از قطعنامه لغو مجازات اعدام پشتیبانی میکنند.

در میان کشورهایی که از قطعنامه لغو مجازات مرگ حمایت میکنند، می توان از کشورهای اتحادیۀ اروپا، استرالیا، برزیل و آفریقای جنوبی نام برد.

نروژ که در کارزار برای قطعنامۀ لغو مجازات مرگ، نقش برجسته‌ای ایفا کرده، افزایش حمایت از این قطعنامه را یک "نتیجۀ عالی" خوانده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:35 0:00
لینک مستقیم


در رای گیری پیشین در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۱۰۷ کشور از قطعنامه لغو مجازات اعدام حمایت کرده بودند.

دولت جدید سوسیالیست فرانسه کمپینی را با کشورهای دیگری که خواهان لغو مجازات مرگ هستند آغاز کرده است تا کل مجمع عمومی را بر آن دارد قطعنامه‌ای را در ماه دسامبر بتصویب برساند که خواهان مهلتی برای مجازات مرگ است. با اینکه چنین قطعنامه‌ای غیر الزام آور خواهد بود، دیپلماتها میگویند فشار اخلاقی را افزایش خواهد داد.

کنگره‌ای جهانی علیه مجازات مرگ قرار است در ماه ژوئن در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار شود.

بگفته سازمان ملل متحد، حدود ۱۵۰ کشور یا مجازات اعدام را لغو کرده اند یا با تعیین مهلتی، آنرا متوقف کرده اند.

عفو بین الملل میگوید که هزاران زندانی در سال ۲۰۱۱ در چین اعدام شده اند گرچه تعیین رقم دقیق اعدام‌ها را دشوار خوانده است.

بگفته این سازمان مدافع حقوق بشر، سال گذشته در کشورهای دیگر دستکم ۶۸۰ تن اعدام شده اند که بیشتر این اعدام‌ها در ایران، عراق و عربستان سعودی اجرا شده است.

سازمان عفو بین الملل میگوید که با این وجود پیشرفت دارد آهسته حاصل میشود. حتی در ایالات متحده، ایلینوی سال گذشته به عنوان شانزدهمین ایالت آمریکا، مجازات مرگ را لغو کرد.
XS
SM
MD
LG