لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

آلمان کنترل مرزی با اتریش را دوباره برقرار می‌کند


روزانه صدها و گاه هزاران پناهجو خود را به آلمان می‌رسانند
روزانه صدها و گاه هزاران پناهجو خود را به آلمان می‌رسانند

در حالی که موج ورود پناهجویان، به‌ویژه سوری، به مونیخ ادامه دارد، وزیر کشور آلمان اعلام کرد که مقررات کنترل مرزی با اتریش برای جلوگیری از ادامه سرازیر شدن پناهجویان به این کشور موقتا، دوباره برقرار می‌شود.

توماس ده‌میزیر، وزیر کشور آلمان روز یکشنبه ۲۲ شهریور، گفت پناهجویان دیگر نمی‌توانند اولین کشور میزبان خود را انتخاب کنند و اعضاء اتحادیه اروپا هم باید مقررات این اتحادیه را برای ثبت‌نام پناهجویانی که ابتدا وارد این کشورهای می‌شوند رعایت کنند.

ساعاتی پیش از آن شهردار مونیخ گفته بود با چالش بزرگ پذیرایی و جابه‌جایی موج پناهجویان مواجه هستند.

از روز شنبه تا صبح یکشنبه نزدیک به ۱۳ هزار پناهجو وارد مونیخ شدند و دیتر رایتر، شهردار این شهر گفته است که شب طولانی را پشت سرگذاشتند اما توانستند اوضاع را مدیریت کنند. او افزوده نیاز به مکانیزمی پایدار برای توزیع پناهجویان در سایر نقاط کشور دارند و ایالت‌های دیگر هم باید سهمیه‌هایی را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نهادهای غیردولتی و داوطلبان نیر در ایستگاه‌های قطار مونیخ کمک‌های اهدایی مردم را میان تازه‌واردان توزیع می‌کنند. اما با وجود همه این تلاش‌ها و میهمان نوازی مردم، کاملا واضح است که امکانان و تسهیلات شهر «زیر فشار شدیدی» است.

سخنگوی پلیس مونیخ اعلام کرده که ظرف دو هفته گذشته حدود ۶۳ هزار مهاجر و پناهجو وارد ایستگاه اصلی قطار مونیخ شده‌اند و افزوده « ظرفیت ما دیگر پر شده است.»

مقام‌های شهر اکنون در حال بررسی امکان جای دادن موقت پناهجویان در استادیوم المپیک شهر هستند و برنامه معمول حرکت قطارها هم تغییر کرده تا بتوانند تازه واردان را به نقاط دیگر منتقل کنند. تغییر برنامه قطارها اعتراض برخی از مسافران را برانگیخته است.

همزمان روز یکشنبه ۲۸ پناهجوی دیگر، با واگوژنی قایق حامل آن‌ها در یکی از جزایر یونان، جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قایق در نزدیکی جزیره «فارماکونیسی»‌ در سواحل دریای اژه غرق شد. گارد ساحلی یونان توانست ۶۸ تن دیگر را نجات دهد و ۲۹ تن هم شناکنان خود را به ساحل رساندند.

در همین حال، نخست وزیر جمهوری جک روز یکشنبه بار دیگر در برنامه ای تلویزیونی با دفاع از سیاست دولتش در نپذیرفتن سهمیه‌های تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا برای پذیرش پناهجویان گفت که این سیاست که فرانسه و آلمان آن را به سایر اعضاء تحمیل می کنند «کارآمد نیست.»

او افزود که این مهاجران و پناهجویان نمی‌خواهند در جمهوری جک، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی، کشورهایی که با چنین سهمیه‌های مخالفند، بمانند و حتی اگر ما هم آن را بپذیریم خود این پناهجویان قصد ندارند در اینجا بمانند و می‌خواهند به آلمان و سوئد بروند.

XS
SM
MD
LG