لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

آغاز پیکار سه‌هفته‌ای برای عنوان قهرمانی شطرنج جهان


ویسواناثان آناند (راست) و بوریس گلفاند
ویسواناثان آناند (راست) و بوریس گلفاند
زورآزمایی اندیشه‌ها با نبرد مهره‌های سپید و سیاه بر سر تاج قهرمانی شطرنج جهان دو استاد بزرگ را رویاروی یکدیگر قرار داده است: ویسواناثان آناند از هند با درجه بین‌المللی ۲۷۹۱ که از سال ۲۰۰۷ میلادی پیوسته مقام قهرمانی شطرنج جهان را در دست داشته و بوریس گلفاند از اسرائیل که دارای درجه بین‌المللی ۲۷۲۱ است.

آناند و گلفاند در طول سه هفته آینده ۱۲ بار مهره‌های سپید و سیاه را برابر هم صف‌آرایی خواهند کرد.

اگر این ۱۲ بازی به برتری یکی از این دو شطرنج‌باز نینجامد، دیداری دیگر در سی‌ام ماه مه، دهم خردادماه، برای تعیین شطرنج‌باز برنده برگزار خواهد شد.

در رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی شطرنج، فیده، آناند که ۴۳ سال دارد در رتبه چهارم و گلفاند که ۴۴ سال دارد در رتبه بیستم قرار دارند.

در همین حال مگنوس کارلسن از نروژ که از او به عنوان پدیده جدید شطرنج جهان یاد می‌شود با ۲۲ سال سن هم‌چنان در صدر رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی شطرنج، فیده، ایستاده است.

مگنوس کارلسن
مگنوس کارلسن
کارلسن از شاگردان پیشین گری کاسپاروف، قهرمان نامی پیشین شطرنج جهان، و تنها شطرنج‌بازی است که همانند استادش به درجه بین‌المللی ۲۸۳۵ رسیده است.

او در ژانویه ۲۰۱۰ در حالی که تنها ۱۹ سال داشت به عنوان جوان‌ترین شطرنج‌باز تاریخ در رتبه نخست جدول رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی شطرنج جای گرفت.

اما این جوان نروژی در نامه‌ای به فدراسیون بین‌المللی شطرنج با انتقاد از نحوه برگزاری مسابقات مقدماتی قهرمانی جهان از شرکت در آن کناره‌گیری کرد، تصمیمی که استاد پیشین وی، کاسپاروف، آن را مورد نکوهش قرار داده است.

با کنار رفتن کارلسن، میدان برای رقبای دیگر باز شد و گلفاند، شطرنج‌باز شوروی سابق، که در سال ۱۹۹۸ به تابعیت اسرائیل درآمد از میان جمعی از حریفان قدرتمند فاتح بازی‌های مقدماتی قهرمانی جهان موسوم به تورنمنت کاندیداهای ۲۰۱۱ و حریف آناند در فینال شد.

اما در فینال آناند بخت نخست پیروزی ارزیابی شده است.

برای فینال شطرنج قهرمانی جهان بیش از دو و نیم میلیون دلار جایزه نقدی تعیین شده است که یک و نیم میلیون دلار آن به قهرمان جهان اعطا خواهد شد.
XS
SM
MD
LG