لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

احمد خاتمی: ظاهرا آب‌نبات برجام مزه کرده، حال از برجام دو و سه می‌گوید


احمد خاتمی می‌گوید آن‌ها که به غرب امید دارند، صحبت‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در مورد ایران را بشنوند
احمد خاتمی می‌گوید آن‌ها که به غرب امید دارند، صحبت‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در مورد ایران را بشنوند

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در جریان خطبه‌های نماز جمعه ششم فروردین‌ماه با انتقاد از طرح موضوع برجام دو و سه از طرف حسن روحانی، گفت که برخی تمام امیدشان به غرب است و جوری وانمود می‌کنند که اگر برجام حل شود، ایران گلستان می‌شود و فتح‌الفتوح می‌شود و حالا که «ظاهرا این آب‌نبات خیلی مزه کرده» از برجام دو و سه صحبت می‌کنند.

آقای خاتمی با اشاره به این‌ که از ابتدای شکل‌گیری انقلاب ایران، دو نوع نگاه متفاوت وجود داشت، افرادی که امیدشان به غرب است را در گروهی قرار داد که معتقدند حکومت ایران نیز مانند حکومت‌های دیگر جهان است.

گروه دیگر به زعم آقای خاتمی، کسانی‌اند که معتقدند حکومت ایران یک حکومت اسلامی است و با باقی متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای خاتمی با انتقاد از مطرح‌کنندگان برجام دو و سه و آنهایی که امیدشان به غرب است می‌گوید که آنها باید به صحبت‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا دقت کنند و ببینند که آنها چه طور به ملت ایران «جسارت می‌کنند».

گرچه آیت‌الله احمد خاتمی روز جمعه به هیچ نامی اشاره نکرد، حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، بود که در پیام نوروزی خود از آغاز برجام دو از حوزه اخلاق سخن گفته بود.

آقای روحانی انتخابات هفتم اسفندماه را سرآغاز برجام دو نامیده و گفت که پیش از اقتصاد باید به سراغ اخلاق رفت.

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در پیام نوروزی خود مشخصا اقتصاد را سرلوحه قرار داده و سال ۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیده بود.

اما سخنان آقای روحانی که پیشتر نیز به آن اشاره‌هایی کرده بود، واکنش‌های منفی بسیاری را در میان اصولگرایان سبب شده و در صحبت‌های امروز امام جمعه موقت تهران نیز انعکاس یافت.

از جمله اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی که در مجلس دهم جایی نخواهد داشت، روز چهارم فروردین‌ماه، صحبت‌های آقای روحانی را «انحراف» نامیده و گفته بود که هنوز اجرای برجام یک موفقیت‌آمیز نبوده و برای صحبت کردن از برجام دو و سه «اندکی زود است».

نصرالله پزمان‌فر: امروز جریانات متعددی دیده می‌شوند که همان رویه دیکته شده از سوی غرب مبنی بر کنار گذاشتن گفتمان را با حلقوم ناپاک خود تکرار کرده و به دنبال برجام ۲ و ۳ هستند.
نصرالله پزمان‌فر: امروز جریانات متعددی دیده می‌شوند که همان رویه دیکته شده از سوی غرب مبنی بر کنار گذاشتن گفتمان را با حلقوم ناپاک خود تکرار کرده و به دنبال برجام ۲ و ۳ هستند.

​نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد در مجلس، نیز برجام دو را به معنای کنار گذاشتن انقلاب اسلامی در همه زمینه‌ها تعبیر کرد.

وی با اشاره به برجام یک به تبعات فرهنگی پذیرفتن آن اشاره کرده و گفته بود مهم‌ترین مسئله‌ای که برجام یک در مسئله فرهنگی ایران ایجاد کرد این بود که نشان داد ایران گفتمان خود مبنی بر تبدیل تهدیدها به فرصت را کنار می‌گذارد و بر اساس گفتمان مدیریت شده غرب پیش‌می‌رود.

آن طور که خبرگزاری فارس اشاره کرده است، پژمان‌فر در ادامه می‌گوید که حال همان گفتمان را با «حلقوم‌های ناپاک» خود تکرار کرده و به دنبال برجام دو و سه‌اند.

احمد خاتمی نیز با استفاده از این صحبت‌ها به وجود دو نگاه متفاوت در ایران پرداخته است. یک نگاه که به گفته او خواهان کنار آمدن با «دشمنان» است و نگاه دیگر که معتقدند نباید «تسلیم دشمن شد».

XS
SM
MD
LG