لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

خانواده حکمتی خواستار تجدیدنظر در حکم ده ساله فرزندشان شدند


بر اساس گفته‌های وکیل مدافع تسخیری امیر حکمتی او در ماه دسامبر در «دادگاهی مخفی» به ده سال زندان محکوم شده است.
بر اساس گفته‌های وکیل مدافع تسخیری امیر حکمتی او در ماه دسامبر در «دادگاهی مخفی» به ده سال زندان محکوم شده است.
خانواده امیر میرزایی حکمتی، شهروند ایرانی آمریکایی و از اعضای سابق نیروی دریایی آمریکا که در حال حاضر در ایران به اتهام جاسوسی زندانی است، خواستار تجدیدنظر در حکم ۱۰ سال زندان فرزندشان شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانواده آقای حکمتی که ساکن آمریکا هستند، روز یکشنبه، ۲۴ فروردین ماه از مقامات ایران خواستند تا در حکمی که روز جمعه ۲۲ فروردین ماه در گزارشی از نیویورک تایمز فاش شد، تجدید نظر کنند.

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه گفت‌وگویی از توماس اردبرینک، خبرنگار این روزنامه در ایران، با محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع آقای حکمتی منتشر کرد که در آن آقای طباطبایی اعلام کرد در ماه دسامبر «دادگاهی مخفی» برای پرونده امیر حکمتی تشکیل شده و او به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

به گفته وکیل مدافع تسخیری آقای حکمتی، اتهام او «همکاری عملی با دولت ایالات متحده» اعلام شده است.

خانواده حکمتی گفته‌اند که فرزندشان بی‌گناه است و در نامه‌ای الکترونیکی که به خبرگزاری رویترز ارسال کرده‌اند آورده‌اند: «خانواده حکمتی با کمال احترام از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تا در این حکم تجدیدنظر کنند و برای حل این سوءتفاهم بزرگ، زمینه آزادی امیر را فراهم کنند تا او در صحت و سلامت به خانه باز گردد.»

دان کیلده، نماینده دمکرات میشیگان در کنگره آمریکا، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که هم‌صدا با خانواده حکمتی از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد تا اجازه دهند امیر به خانه‌اش برگردد.

آقای کیلده در بیانیه خود آورده است: «آزادی امیر نشانه‌ای روشن از خواست ایران برای بازگشت به جامعه جهانی خواهد بود. امیر بی‌گناه است و جرمی مرتکب نشده و به خطا ۹۵۶ روز در زندان نگهداری شده است.»

علی حکمتی، پدر امیر حکمتی، استاد میکروبیولوژی در کالج علمی و کاربردی میت در شهر فلینت در ایالات میشیگان است و در حال حاضر با بیماری تومور مغزی غیرقابل جراحی دست به گریبان است.

روز ۱۲ فروردین ماه، روزنامه نیویورک تایمز نامه‌ای از پزشک معالج علی حکمتی منتشر کرد که در آن پزشک معالج می‌گفت «معلوم نیست» با در نظر گرفتن شرایط جسمانی بیمارش، او «چقدر فرصت حیات» دارد. این نامه خطاب به مقامات ایرانی بود و از آن‌ها خواسته می‌شد تا امیر را آزاد کنند تا بتواند با پدر بیمارش در آمریکا دیدار کند.

پیش‌تر قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، امیر میرزایی حکمتی را به اعدام محکوم کرده بود که بعدتر حکم او لغو شد.

مقامات ایران هنوز در مورد این حکم ۱۰ ساله و «دادگاه مخفی» برگزار شده در ماه دسامبر اظهار نظری نکرده‌اند.

امیر میرزایی حکمتی، ۳۰ ساله، در سال ۱۳۹۰ برای نخستین بار و برای دیدار با اقوامش به ایران سفر کرد که دو هفته پس از ورود به ایران به جرم جاسوسی برای سازمان اطلاعات آمریکا (سی آی ای) دستگیر شد. آقای حکمتی تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی دارد و بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به عنوان تفنگدار نیروی دریایی آمریکا فعالیت کرده است.

او همچنین در نیروی دریایی آمریکا مشاور فرهنگی و متخصص زبان‌های فارسی و عربی بوده و در زمان جنگ عراق مشورت‌هایی به نیروی دریایی آمریکا داده است.

امیر حکمتی پیش‌تر در نامه‌ای خطاب به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، خود را گروگانی در دست جمهوری اسلامی خوانده بود که در ازای آزادی تعدادی از زندانیان ایرانی در آمریکا آزاد خواهد شد.

وکیل مدافع آقای حکمتی نیز در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز از احتمال آزادی امیر حکمتی در ماه‌های آتی، در صورت همکاری ایالات متحده و آزادی چند زندانی ایرانی در خاک آمریکا، سخن گفته است.
XS
SM
MD
LG