لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

حسن روحانی: نه زن برتر است و نه مرد بالاتر


آقای روحانی در حالی از برابری اجتماعی زنان و مردان می‌گوید که رهبر ایران روز گذشته برابری جنسی زن و مرد را «غلط» خوانده بود.
آقای روحانی در حالی از برابری اجتماعی زنان و مردان می‌گوید که رهبر ایران روز گذشته برابری جنسی زن و مرد را «غلط» خوانده بود.
یک روز پس از آن‌که رهبر جمهوری اسلامی برابری جنسی زن و مرد را «غلط» و پدیده‌ای غربی نامید، حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، با بیان این‌که «نه مرد جنس اول و نه زن جنس دوم» است تاکید کرد که «نه زن برتر است و نه مرد بالاتر.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، حسن روحانی این مطلب را روز یک‌شنبه، ۳۱ فروردین ماه در «همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ» و یک روز پیش از روز مادر و زن، روز تولد فاطمه زهرا، دختر پیامبر اسلام، بیان کرد.

آقای روحانی در این سخنرانی اظهار داشت که طبق معیارهای اسلامی «نه مرد جنس اول و نه زن جنس دوم» است. وی هم‌چنین گفت که فرهنگ تبعیض علیه زنان پذیرفته نیست و زنان باید دارای فرصت‌های برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند.

رئیس جمهور ایران در ادامه فاطمه زهرا را به عنوان الگویی برای تمامی «انسان‌ها» و نه فقط زنان یاد کرد و گفت زنان نیز در کنار مردان، «عین هم و مانند هم دارای مقام و کرامت انسانی‌اند. نه این فرودست و نه آن فرادست است.»

آقای روحانی در ادامه به نقش آیت‌الله خمینی به عنوان کسی که «زن را از گوشه خانه با حجاب و عفت به جامعه» آورد یاد کرد و با اشاره به ماجرای کشیدن دیوار چوبی بین دانشجویان دختر و پسر در ۱۷ اردیبهشت سال ۶۳ در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، آقای خمینی را به عنوان فردی معرفی کرد که «مقابل متحجرین» و آن‌هایی که در «حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی شک داشتند، ایستاد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای روحانی هراس از حضور زن و تعالی زن در جامعه را «اعتقادی غلط» می‌داند که نباید «به پای اسلام و قران» نوشته شود.

آقای روحانی همچنین در این سخنرانی در مقام «یک حقوقدان» و «رئیس دستگاه اجرایی» «اعتراف» کرد که هنوز «کاستی‌های فراوانی درباره حقوق زنان و مسائل جنسیتی در کشور» وجود دارد. رئیس دولت یازدهم وعده می‌دهد که دولت به شعارهای تبلیغاتی‌اش برای ایجاد فرصت‌های بیشتر برای زنان وفادار است.

صحبت‌های رئیس‌جمهوری ایران درباره برابری‌های اجتماعی زنان و مردان در حالی ایراد می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۳۰ فروردین ماه، برابری جنسی زن و مرد را «غلط و پدیده‌ای غربی» نامیده و موجودیت زن را تنها در نهاد خانواده قابل تشخیص و تعریف خوانده بود.

گذشته از رهبر ایران و رئیس قوه مجریه، رئیس قوه مقننه نیز به مناسب تولد فاطمه زهرا و روز زن در ایران، در جلسه علنی روز یک‌شنبه، ۳۱ فرودین مجلس شورای اسلامی درباره جایگاه زن در جامعه سخنرانی کرد.

علی لاریجانی نیز همچون رهبر ایران خانواده را رکن اساسی در جامعه اسلامی و زن را محور این رکن معرفی کرده است و می‌گوید: «مقررات و قوانین برای حضور زنان در اجتماع باید به نحوی باشد که به رکن خانواده آسیب نرسد.»

در اولویت دانستن نهاد خانواده از سوی رهبر ایران و رئیس قوه مقننه در حالی صورت می‌گیرد که از آن سو رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید بین «تربیت فرزند و رسیدگی به امور خانه» و «حضور در جامعه و رسالت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تضادی» وجود ندارد و دولت موظف است که جامعه‌ای را فضایی امن برای حضور مادران کند.

در همین حال، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، روز ۲۷ فروردین در آستانه روز مادر در ایران این‌گونه اظهارنظر کرد که در جمهوری اسلامی به زنان «اجحافی» نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس، و در سخنرانی خود گفت: «مسائل حقوقی و تفاوت‌های مرد و زن در این امور را باید به هم پیوسته دید تا به خوبی متوجه شد که در اسلام و جمهوری اسلامی اجحافی در حق زنان نشده است.»
XS
SM
MD
LG