لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

لاریجانی به آمریکا: متوجه عواقب خطرناک مداخله نظامی در سوریه باشید


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
رئیس موقت مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه به آمریکا هشدار داد که آتش دخالت نظامی در سوریه به داخل سرزمین‌های فلسطینی کشیده می‌شود و متعاقبا حکومیت اسرائیل نیز از آن ضربه خواهد خورد. وی گفت: «متوجه این بازی خطرناک باشید.»

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی، دهم خردادماه در ابتدای جلسه علنی مجلس گفت: «به نظر می‌رسد آمریکا و غرب به دنبال زمینه‌سازی بحران جدیدی هستند. یکی از مقامات نظامی آمریکا گفته است ممکن است ما مثل دخالت در لیبی در سوریه عملیات نظامی نماییم.»

وی با متهم کردن آمریکا به ارسال پیام‌های «جنگ‌طلبانه و غیرعقلانی» افزود: «احتمالا مقامات نظامی آمریکا دچار سوءتفاهم نسبت به خود و مسائل منطقه شده‌اند. سوریه به هیچ وجه مختصات لیبی را ندارد و بنغازی‌سازی در سوریه به داخل فلسطین کشیده می‌شود و خاکستر این جنگ افروزی قطعا رژیم صهیونیستی را می‌پوشاند. متوجه این بازی خطرناک باشید.»

سخنان علی لاریجانی در حالی بیان می شود که آلمان، فرانسه، بريتانيا، اسپانيا، ایتالیا، استراليا، ترکیه و چند کشور ديگر، در دو روز گذشته، ديپلمات‌های سوری را پس از کشتار حوله از خاکشان اخراج کرده اند. ژنرال مارتين دمپسی، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، نيز گفته است، گزينه نظامی برای توقف خشونت در سوريه می بايست مورد بررسی قرار گيرد.

بیش از یک‌سال از ناآرامی‌های سوریه، متحد اصلی ایران در منطقه، می‌گذرد و در این مدت جمهوری اسلامی همواره از حکومت بشار اسد حمایت کرده است.

سازمان ملل فروردین‌ماه سال جاری شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را بیش از ۹ هزار تن ارزیابی کرد. گروه‌های مخالف می‌گویند این رقم در حال حاضر به بیش از ۱۱ هزار تن رسیده است.

روز چهارشنبه نیز علی لاریجانی بار دیگر تأکید کرد که مجلس ایران از «اصلاحات دموکراتیک» در سوریه حمایت می‌کند و مخالف «رفتارهای تروریستی و دخالت‌های فرصت طلبانه برخی کشورها» در سوریه است.

آقای لاریجانی در حالی این سخنان را اظهار کرد که چند روز پیشتر جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران تاييد کرد که نيروهای نظامی جمهوری اسلامی در حوادث سوريه دخالت کرده‌اند، اگرچه پس از آن حسن فیروز‌آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرده بود که ایران در امور سوریه دخالت نمی‌کند، بلکه از سوریه حمایت می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود «شیطان بزرگ» نامیده شدن آمریکا از سوی روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی را بی دلیل ندانست و گفت: «در این سه دهه بارها و بارها ایالات متحده آمریکا علیرغم اُشتُلُم گویی‌های سیاسی با ظاهر دوستانه در پی رخنه بود که گاه برخی سهل اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند.»

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که ایران به تازگی مذاکرات هسته‌ای با گروه ۵+۱، آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، بریتانیا و آلمان را آغاز کرده است. تا کنون دو دور از این مذاکرات در استانبول و بغداد برگزار شده و قرار بر این است که دور سوم در مسکو جریان داشته باشد.

در این خصوص آمریکا بارها تأکید کرده است که به ایران اجازه دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای را نخواهد داد و وزیر دفاع آمریکا هشتم خرداد‌ماه و به دنبال خودداری ایران از توقف غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی گفت که گزینه نظامی علیه ایران نه تنها کاملا در دسترس است، بلکه آماده نیز است و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام شده است.
XS
SM
MD
LG