لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

مرکز آمار از افزایش ۳۳ درصدی قیمت زمین و آپارتمان در تهران خبر داد


مرکز آمار ایران شهریورماه سال جاری نیز از افزایش ۶۰ درصدی اجاره بها در نیمه دوم سال ۹۰ نسبت به مدت مشابه سال ۸۹ خبر داده بود.
مرکز آمار ایران شهریورماه سال جاری نیز از افزایش ۶۰ درصدی اجاره بها در نیمه دوم سال ۹۰ نسبت به مدت مشابه سال ۸۹ خبر داده بود.
مرکز آمار ایران می‌گوید که قیمت زمین مسکونی در تهران طی تابستان سال جاری نسبت مدت مشابه سال گذشته «۳۳.۶ درصد» و قیمت زیربنای مسکونی نیز در این مدت «۳۲.۳ درصد» افزایش یافته است.

خبرگزاری فارس روز ۱۳ دی‌ماه به نقل از مرکز آمار ایران گزارش داد که متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در تهران در تابستان سال جاری به «۲۶ میلیون و ۲۹۰ هزار ریال» افزایش یافته است.

قیمت اعلام شده حاکی از افزایش «۱۷.۱ درصدی» مبلغ مزبور نسبت به فصل بهار سال جاری و افزایش «۳۳.۶ درصدی» آن نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

بر اساس این گزارش، همچنین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در تابستان سال جاری «۲۷ میلیون و ۵۷۶ هزار ریال» بوده است که نسبت به بهار سال جاری «۹ درصد» و نسبت به فصل مشابه سال گذشته «۳۲.۳ درصد» افزایش را نشان می‌دهد.

این داده‌ها از سوی سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور جمع‌آوری شده و در اختیار مرکز آمار ایران قرار گرفته است.

این سامانه با هدف ارائه اطلاعات مربوط به معاملات املاک و مستغلات کشور در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسیده است. بنگاه‌های معاملات ملکی موظف هستند که اطلاعات مربوط به معاملاتی را که از طریق دفتر ثبت اسناد صورت می‌گیرد، در این سامانه ثبت کنند.

طبق آمار این سامانه، طی تابستان سال جاری، بیشترین قیمت زمین ساختمان‌های مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران مربوط به منطقه سه و کمترین آن مربوط به منطقه ۲۰ بوده است. همچنین بیشترین قیمت زیربنای مسکونی معامله شده نیز به منطقه یک و کمترین آن به منطقه ۱۸ مربوط بوده است.

در کنار افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت زمین و زیربنای مسکونی در تهران، مرکز آمار ایران شهریورماه سال جاری نیز اعلام کرده بود که اجاره مسکن در نیمه دوم سال ۹۰ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن «نزدیک به ۶۰ درصد» و نسبت به نیمه اول سال ۹۰ «حدود ۳۰ درصد» افزایش یافته است.

قیمت مسکن در تهران طی این سال‌‌ها همواره روند صعودی داشته و به ویژه در چند وقت گذشته با سرعت بیشتری افزایش یافته است. در کنار آن، اجاره بها نیز روند رو به افزایش شدیدی داشته است.

آمارهای منتشر شده اخیر در حالی حاکی از افزایش قیمت مسکن در تابستان سال جاری است که وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی، تابستان امسال (مردادماه) اوضاع بازار مسکن در ایران را «مناسب»‌ توصیف کرده بود.

همان زمان البته رییس اتحادیه کشوری املاک اعلام کرد که بازار مسکن «به علت گرانی بیش از حد در رکود شدید فرو رفته است» و روزنامه تهران امروز نیز در گزارشی از افزایش «۳۰ تا ۴۰ درصدی» قیمت مسکن و افزایش «۵۰ درصدی» اجاره بها از سال ۹۰ تا تابستان سال جاری خبر داد.
XS
SM
MD
LG