لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

سفر هیئت پارلمانی ایران به سوریه برای تأکید بر «حل دیپلماتیک» مسائل


علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در رأس این هیئت به سوریه سفر کرده است.
علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در رأس این هیئت به سوریه سفر کرده است.
در حالی که آمریکا از بررسی اقدام نظامی «محدود» علیه سوریه سخن به میان آورده است، هیئتی پارلمانی از سوی ایران عازم سوریه شده است تا بر «حل دیپلماتیک» مسائل این کشور تأکید کند.

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، مدیرکل امور بین‌المللی مجلس گفته است که هشتم شهریورماه علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و دو نماینده مجلس دیگر و جواد کریمی قدوسی، سفر خود به سوریه و لبنان را آغاز کرده‌اند تا به «بررسی وضعیت کنونی سوریه با توجه به تحولات کنونی منطقه و حمایت» از مردم این کشور بپردازند.

به گفته حسین شیخ‌الاسلام هدف از این سفر «تأکید بر حل دیپلماتیک» مسائل سوریه است.

این سفر در حالی انجام شده است که به گفته رویترز ششمین کشتی جنگی این کشور در بخش شرقی دریای مدیترانه مستقر شده است.

تحرکات آمریکا به دنبال حمله شیمیایی سی‌ام مردادماه در حومه دمشق صورت می‌گیرد. طبق گزارش‌ها بیش از ۱۳۰۰ تن در اثر این حمله کشته شدند.

در حالی که آمریکا و سایر قدرت‌های غربی بشار اسد را مسئول این حمله می‌دانند، دمشق می‌گوید این حمله از سوی مخالفان بشار اسد صورت گرفته است، اظهاراتی که با تأیید ایران و روسیه همراه است.

در همین زمینه هیئتی از بازرسان که از سوی سازمان ملل برای بررسی مناطق آسیب دیده عازم سوریه شده بود، هشتم شهریور به سفر خود پایان دادند و قرار است نتایج این بازرسی را در اختیار دبیر کل سازمان ملل قرار دهند، هرچند به گفته آسوشیتد پرس این گزارش مشخص نخواهد کرد که تسیلحات شیمیایی از سوی کدام طرف مشاجره مورد استفاده قرار گرفته است.

آمریکا اعلام کرده است که طرح «حمله محدود» به سوریه را بررسی می‌کند و این اظهارات واکنش شدید جمهوری اسلامی را به همراه داشته است.

محمد جواد ظریف هشتم شهریورماه در تماسی تلفنی با اخضر ابراهیمی، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، ضمن محکوم کردن هرگونه استفاده از سلاح شیمایی، نگرانی جمهوری اسلامی نسبت به هرگونه «ماجراجویی جدید» در منظقه را اعلام و نسبت به «تبعات وخیم» آن هشدار داده است.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز «دخالت آمریکا» در بحران سوریه را یک «فاجعه» خوانده و گفته است این اقدام همچون «جرقه‌ای در انبار باروت» است.
XS
SM
MD
LG