لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

کوفی عنان: ایران برای رسیدن به توافق اتمی نهایی تلاش کند


کوفی عنان (وسط) به همراه مارتی آهتیساری (چپ) و ارنستو سِدیو- تهران٬ ۷ بهمن‌ ۱۳۹۲
کوفی عنان (وسط) به همراه مارتی آهتیساری (چپ) و ارنستو سِدیو- تهران٬ ۷ بهمن‌ ۱۳۹۲
کوفی عنان٬ رئیس پیشین سازمان ملل که در راس گروه پیشکسوتان به ایران سفر کرده است٬ از ایران خواست تا با عمل کردن به توافق هسته‌ای موقت ژنو٬ در راستای دستیابی به توافق نهایی گام بردارد.

به گزارش آسوشیتد پرس٬ کوفی عنان روز دوشنبه٬ هفتم بهمن ماه پس از دیدار با محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «معتقدیم که [در خصوص مسئله هسته‌ای ایران] اخیرا اقدام‌های مثبتی صورت گرفته است که مهم‌ترین آن امضای توافق‌نامه موقت هسته‌ای در ژنو است. حال این تلاش‌ها باید به یک توافق نهایی برسد.»

کوفی عنان در راس هیئتی متشکل از مارتی آهتیساری٬ رئیس جمهور پیشین فنلاند٬ دزموند توتو٬ برنده نوبل صلح و اسقف اعظم بازنشسته آفریقای جنوبی و ارنستو سِدیو٬ رئیس جمهور پیشین مکزیک به ایران سفر کرده است.

دیدار گروه «متنفذین» با محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه جمهوری اسلامی- ۷ بهمن ۱۳۹۲
دیدار گروه «متنفذین» با محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه جمهوری اسلامی- ۷ بهمن ۱۳۹۲
گروه پیشکسوتان در سال ۲۰۰۷ از سوی نلسون ماندلا تاسیس شد که به نوشته وب‌سایت این گروه هدف «ارتقای صلح٬ عدالت و حقوق بشر» در جهان را دنبال می‌کند. این گروه در حال حاضر ۱۲ عضو دارد.

این گروه روز یکشنبه وارد تهران شد. در بیانیه‌ای که بر روی وب‌سایت این گروه قرار گرفته٬‌ هدف از این سفر سه روزه٬ تشویق مذاکره و گفت‌و‌گو میان ایران و جامعه بین‌المللی و بررسی راه‌های ارتقای همکاری برای حل مسائل منطقه‌ای عنوان شده است.

ابراز نگرانی گروه پیشکسوتان در مورد وضعیت سوریه

کوفی عنان روز دوشنبه در جریان کنفرانس خبری خود همچنین نسبت به وضعیت سوریه ابراز نگرانی کرد و گفت: «همه ما٬ از جمله ایران٬ به شدت در مورد وضعیت اسف‌بار سوریه نگرانیم. ما باید تمام تلاشمان را برای کاهش مصیبت در این منطقه انجام بدهیم.»

کوفی عنان (راست)٬ ارنستو سِدیو (چپ) و مارتی آهتیساری (ردیف پشت٬ راست) در دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی- ۷ بهمن ۱۳۹۲
کوفی عنان (راست)٬ ارنستو سِدیو (چپ) و مارتی آهتیساری (ردیف پشت٬ راست) در دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی- ۷ بهمن ۱۳۹۲
به گزارش خبرگزاری‌های ایران دبیرکل پیشین سازمان ملل همچنین ضمن دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی٬ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ اقدام‌های سازمان ملل در خصوص سوریه را «ناموفق» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬‌آقای عنان گفته است: «واقعیت این است که کارهای سازمان ملل ناموفق بود و بسیاری از کشورها روی کاغذ تعهداتی را می‌دادند که در عمل فراموش می‌کردند.»

به گفته خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ آقای عنان همچنین اظهار کرده است: «ایران سرمایه‌ای ارزشمند برای ثبات صلح در منطقه است و هرکس بخواهد آن را نادیده بگیرد٬ به اهداف خود نمی‌رسد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دبیرکل سازمان ملل که ۲۹ دی‌ماه از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه دعوت کرده بود٬ به فاصله ۲۴ ساعت با «مغایر» خواندن اظهارات جمهوری اسلامی با تعهداتش٬ این دعوت را پس گرفت و لذا این نشست بدون حضور ایران آغاز شد.
XS
SM
MD
LG