لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

نامه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به سه وزارتخانه درباره لغو پلمب


بدرالسادات مفیدی با اشاره به استقبال حسن روحانی از فعالیت انجمن‌های صنفی می‌گوید امیدوار است انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بازگشایی شود.
بدرالسادات مفیدی با اشاره به استقبال حسن روحانی از فعالیت انجمن‌های صنفی می‌گوید امیدوار است انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بازگشایی شود.
عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می‌گوید این انجمن نزدیک به سه هفته است که در نامه به سه وزیر اطلاعات، کار و ارشاد، خواستار لغو پلمب شده است، اما این درخواست تا کنون بی‌پاسخ مانده است.

بدرالسادات مفیدی گفته است: «به آقای علی ربیعی، وزیر کار درخواست کتبی فرستادیم و آقای شمس‌الواعظین، جانشین رئیس هیئت مدیره انجمن نیز با واسطه از آقای علوی، وزیر اطلاعات درخواست ملاقات کرد. نامه‌ای نیز به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستادیم تا بتوانیم دغدغه‌ها، شرایط و مشکلات فعلی روزنامه‌نگاران را با او مطرح و مطالبات روزنامه‌نگاران را از او درخواست کنیم.»

وی در ادامه این اظهارات که روز شنبه، ۳۰ شهریورماه در مطبوعات ایران بازتاب داشت، افزوده است: «این درخواست‌ها نزدیک به سه هفته است که فرستاده شده و تا کنون بی‌پاسخ مانده است.»

مأموران دادستانی تهران، ۱۴ شهریورماه ۱۳۸۸، با حضور در دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، ساختمان فراگیرترین تشکل صنفی روزنامه‌نگاران را پلمب کردند، اقدامی که به گفته آن زمان این انجمن «بدون ارائه هیچ‌گونه دلیل و توضیحی و صرفا با نشان دادن حکم صادره از سوی دادستانی تهران» صورت گرفت.

به گزارش روزنامه‌های ۳۰ شهریورماه تهران، خانم مفیدی در این زمینه گفته است: «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به هیچ عنوان از نظر قانونی دارای مشکل نیست و تأکید می‌کنم که این انجمن هیچ‌گونه حکم حقوقی یا قضایی مبنی بر انحلال خود نگرفته.»

وی با اظهار این‌که این انجمن، «در شرایط سال ۸۸، در پی یک ابراز نگرانی از سوی وزارت اطلاعات مبنی بر برگزاری گردهمایی‌هایی توسط روزنامه‌نگاران، پلمب شده»، افزوده است: «آن گردهمایی‌ها نیز به هیچ عنوان جنبه سیاسی نداشتند و صرفا درباره مسائل صنفی بودند.»

به دنبال انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری سال ۸۸ و شدت گرفتن فشار بر مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اعتراض خود به مواردی چون به گفته این انجمن «افزایش سانسور، حضور مأموران امنیتی در چاپخانه‌ها و دستگیری گسترده روزنامه‌نگاران» را ابراز کرد و در همین زمینه تیرماه ۱۳۸۸ خانم مفیدی در گفت‌و‌گو با رادیو فردا از لغو نشست اعتراضی این انجمن به بازداشت روزنامه‌نگاران، «به دلایل امنیتی» خبر داد.

حال با گذشت چهارسال از پلمب این انجمن، خانم مفیدی با بیان این‌که حسن روحانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود از فعالیت انجمن‌های صنفی استقبال کرده است، می‌گوید: «امیدواریم همچنان که بازگشایی خانه سینما موجب خوشحالی بسیاری شد، دستور فک پلمب انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز صادر شود.»

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران مهرماه ۱۳۷۶ از سوی شماری از روزنامه‌نگاران ایرانی تأسیس شد و به عنوان یک سنديكای سراسری و ملی كارگری در وزارت كار و امور اجتماعی ايران به ثبت رسيد. این انجمن همچنین به عنوان سنديكای كارگری در ايران در دپارتمان سازمان‌های غیردولتی سازمان‌ملل متحد به ثبت رسيده و عضو پيوسته فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) است.
XS
SM
MD
LG