لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

مالزی؛ بازداشت ایرانی مظنون به جعل گذرنامه برای متهمان بمب‌گذاری تایلند


تصویری از سه تن از متهمان بمب‌گذاری بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در بانکوک، پایتخت تایلند، که گفته می‌شود رامین پاک‌نژاد در جعل گذرنامه برای آنها دست داشته است.
تصویری از سه تن از متهمان بمب‌گذاری بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در بانکوک، پایتخت تایلند، که گفته می‌شود رامین پاک‌نژاد در جعل گذرنامه برای آنها دست داشته است.
پلیس مالزی روز چهارشنبه اعلام کرد که یک «جاعل حرفه‌ای» ایرانی را که گفته می‌شود پاسپورت تقلبی در اختیار «تروریست‌ها و قاچاقچیان انسان» قرار می‌داده، بازداشت کرده است. به گفته پلیس این فرد احتمالاً برای متهمان بمب‌گذاری بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در تایلند نیز پاسپورت تقلبی تهیه کرده است.

ایوب خان پیچای، معاون رئیس پلیس ویژه مقابله با تروریسم در مالزی، روز چهارشنبه، ۱۶ مردادماه به خبرگزاری فرانسه گفت «سید رامین میرعزیز پاک‌نژاد» به همراه همسرش، ۱۲ مردادماه در کوالالامپور، پایتخت مالزی بازداشت شده است. به گفته پلیس آقای پاک‌نژاد ۴۵ ساله، تابستان سال جاری با پاسپورت تقلبی ترکیه‌ای وارد مالزی شده است.

ایوب خان پیچای آقای پاک‌نژاد را فردی «خطرناک» توصیف کرده که به گفته وی به «تروریست‌ها، قاچاقچیان مواد مخدر و انسان کمک می‌کرده است با مدارک تقلبی سفر کنند».

وی افزوده است که گفته می‌شود ایرانی بازداشت شده برای افراد مظنون به بمب‌گذاری بهمن‌ماه ۱۳۹۱ در تایلند نیز مدارک تقلبی صادر کرده است.

۲۵ بهمن‌ماه، یک رشته انفجار در تایلند در بانکوک در حالی به وقوع پیوست که یک روز پیش از آن، دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان هدف بمب‌گذاری قرار گرفته بودند.

اسرائیل، ایران را به دست‌داشتن در این حملات متهم کرده و تأکید کرده است که در بانکوک نیز، این سه ایرانی قصد داشتند دیپلمات‌های اسرائیلی را هدف قرار دهند، ‌امری که تایلند نیز بر آن تأکید کرده است. ایران این اتهام را رد کرده است.

پنج ایرانی به دست داشتن در بمب‌گذاری بانکوک متهم شده‌اند که از این میان دو تن در تایلند مراحل دادگاه را سپری می‌کنند و سومین فرد نیز در مالزی به پرونده‌اش رسیدگی می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نظر می‌رسد که دو متهم دیگر این توطئه به ایران متواری شده‌اند.

معاون رئیس پلیس ویژه مقابله با تروریسم در مالزی می‌گوید که گفته می‌شود رامین پاکنژاد در کنار صدور مدارک تقلبی برای تروریست‌ها قاچاقچیان، برای کسانی که قصد ورود غیرقانونی به کشورهایی چون استرالیا را داشتند نیز پاسپورت جعلی تهیه می‌کرده است.

ایوب خان پیچای بازداشت آقای پاکنژاد را یک «دستگیری بزرگ» خوانده و گفته است که وی یکی از افراد «کلیدی» متعلق به «گروه بزرگ» جاعلان جنوب شرقی آسیا است که به قاچاق غیرقانونی ایرانیان می‌پردازند.

به گفته این مقام مسئول رامین پاک‌نژاد در مالزی دادگاهی خواهد شد و امکان دارد تسلیم تایلند شود، کشوری که به گفته وی خواهان تحویل گرفتن آقای پاک‌نژاد است.
XS
SM
MD
LG