لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

شهر مسیحی‌نشین «معلولا» در نزدیکی دمشق به دست شورشیان افتاد


شهر مسیحی‌نشین «معلولا»، با پنج هزار نفر جمعیت، در ۵۵ کیلومتری شمال دمشق قرار دارد.
شهر مسیحی‌نشین «معلولا»، با پنج هزار نفر جمعیت، در ۵۵ کیلومتری شمال دمشق قرار دارد.
گزارش‌ها حاکی است شورشیان سوری که در میان آنها جهادگرایان مرتبط با القاعده نیز حضور دارند، در حمله‌ شبانه به شهر مسیحی‌نشینی در شمال دمشق، کنترل آن را در دست گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناظران حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید شورشیان سوری شامگاه شنبه، ۱۶ شهریور، پس از نبرد با نیروهای حکومتی، کنترل شهر کوچک «معلولا» را در دست گرفته‌اند. یکی از ساکنان شهر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه این خبر را تایید کرده است.

به گفته ناظران حقوق بشر سوریه در درگیری‌های روز شنبه «دستکم ۱۷ شورشی» کشته و «بیش از صد تن» زخمی شده‌اند و این در حالی است که نیروهای حکومتی نیز «ده‌ها کشته و زخمی» داده اند.

این نهاد حقوق بشری می‌گوید اعضای «جبهه النصره»، مرتبط با القاعده، در میان شورشیانی حضور دارند که اکنون کنترل این شهر را در دست گرفته‌اند.

«معلولا»، با پنج هزار نفر جمعیت، نماد حضور مسیحیان در سوریه به شمار می‌رود و اکثر ساکنان این شهر که در شمال دمشق قرار دارد، به زبان آرامی، زبان عیسی مسیح، سخن می‌گویند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، این شهر از دو جهت برای شورشیان حائز اهمیت است، ۵۵ کیلومتر با دمشق فاصله دارد و در نزدیکی بزرگراهی است که دمشق و حمص را به هم متصل می‌کند و از لحاظ نقل و انتقال تدارکات نظامی و غذایی برای حکومت دمشق مهم است.

درگیری‌ها در سوریه در حالی ادامه دارد که آمریکا همچنان در حال بررسی طرح حمله «محدود» به این کشور است.

در این زمینه، دو فرمانده آمریکایی به روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» گفته‌اند که ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله «سه روزه» به سوریه است.

این دو فرمانده با بیان اینکه فهرست اولیه آمریکا از اهداف احتمالی در سوریه ۵۰ مورد را در بر می‌گیرد، افزوده‌اند که کاخ سفید اکنون خواستار فهرستی با اهدافی «بسیار بیشتر» از این ۵۰ مورد است.

بر اساس گزارش «لس‌آنجلس تایمز»، وزارت دفاع آمریکا در حال حاضر طرح استفاده از بمب‌افکن‌های نیروی هوایی به همراه پنج ناوشکن موشکی را مد نظر دارد.

قرار است سنای آمریکا در چند روز آینده در مورد طرح حمله محدود به سوریه رای‌‌گیری کند و طبق گزارش‌ها مجلس نمایندگان نیز در عرض دو هفته آینده در این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG