لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

روحانی: حاضریم بدون پیش‌شرط و از موضع برابر با غرب مذاکره کنیم


سخنرانی حسن روحانی در جریان رژه نظامی به مناسبت سی و سومین سالگرد جنگ هشت ساله ایران و عراق صورت گرفت.
سخنرانی حسن روحانی در جریان رژه نظامی به مناسبت سی و سومین سالگرد جنگ هشت ساله ایران و عراق صورت گرفت.
حسن روحانی روز یکشنبه با تاکید بر حق ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود گفته که حاضر است بدون پیش‌شرط و از موضع برابر همراه با احترام متقابل با غرب گفت‌و‌گو کند. وی همچنین بر حل مشکلات از طریق دیپلماسی تاکید کرده است.

رییس جمهوری ایران که روز ۳۱ شهریور ماه در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته موسوم به «دفاع مقدس» سخنرانی می‌کرد، آمادگی ایران برای مذاکره با غرب را اعلام کرد و گفت: «مذاکره باید از موضع برابر با احترام متقابل همراه باشد و (طرف‌های مذاکره) در فکر منافع خود نباشند، بلکه منافع متقابل مطرح باشد و همه حقوق حقه مردم ایران از جمله حقوق هسته‌ای و غنی‌سازی در خاک این کشور در چارچوب مقررات بین‌المللی را بپذیرند.»

وی ضمن تاکید بر این‌که ملت ایران، «ملت دوستی، صلح و همکاری» است، با بیان اینکه «با این کشور و ملت با زبان زور و تهدید حرف نزنید»، گفت: «جنگ و دیپلماسی در کنار هم مفهومی ندارد و هیچ ملت منطقی و آزاده‌ای روی یک میز، جنگ و دیپلماسی را نمی‌پذیرد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در حال حاضر گمانه‌زنی‌ها بر سر احتمال گفت‌و‌گوی مستقیم سران ایران و آمریکا در جریان نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شدت گرفته و آمریکا اعلام کرده است که آماده تعامل با ایران بر اساس احترام متقابل است.

در عین حال باراک اوباما و حسن روحانی اخیرا از طریق نامه با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و حسن روحانی لحن نامه باراک اوباما را «مثبت و سازنده» ارزیابی کرده است.

حسن روحانی که پیشتر تاکید کرده بود که می‌توان صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را «تضمین» کرد، روز یکشنبه نیز گفت که ایران در پی تولید سلاح کشتار جمعی نیست و به تمام معاهدات منع گسترش این سلاح‌ها پیوسته و به آن متعهد است.

وی در ادامه با اظهار این‌که ایران برای همسایگان خود تهدیدی به شمار نمی‌رود، بدون اشاره به کشور خاصی گفت رژیمی برای منطقه تهدید است که «همه مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشتند» و «انواع سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای را برای تهدید دیگران ذخیره کرده است».

از اسرائیل به عنوان تنها کشور دارای زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه یاد می‌شود، هرچند اسرائیل علنا این مسئله را تایید نکرده است.

سخنرانی حسن روحانی در جریان رژه نظامی به مناسبت سی و سومین سالگرد جنگ هشت ساله ایران و عراق صورت گرفت و به صورت زنده از تلویزیون ایران پخش می‌شد.

نمایش آخرین دستاوردهای نظامی ایران

در جریان این مراسم، «آخرین دستاوردهای نظامی و دفاعی ایران» از جمله سامانه‌‌های موشکی برد بلند و متوسط و سامانه‌های راداری به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در این مراسم سامانه موشکی اس۲۰۰ به نمایش در آمد که یک سامانه موشکی دارای برد بلند و ارتفاع بالا است.

سلاح‌های «شاهر» و «اخگر» که به گفته خبرگزاری مهر دارای «قدرت تخریبی فوق‌العاده بالا» است، از جمله تسلیحاتی بود که در این مراسم نشان داده شد.

خبرگزاری مهر همچنین می‌افزاید که روز یکشنبه سامانه ارتباطی «تروپو اسکتر» به معرض نمایش گذاشته شد. به گفته مهر، این سامانه «تنها دراختیار پنج کشور پیشرفته جهان است و توسط متخصصان داخلی ساخته شده است».

در جریان این رژه، طبق گزارش‌ها ده‌ها نوع ادوات و تسلیحات نظامی به نمایش در آمده است.
XS
SM
MD
LG