لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

اخضر ابراهیمی: تغییر در سوریه لازم و غیر قابل اجتناب است


اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه
اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه
نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که اخیرا به این سمت منصوب شده است روز شنبه و همزمان با آغاز ماموریت خود ضمن تاکید بر ضرورت و لزوم تغییر در سوریه، با رد گزینه نظامی علیه این کشور گفت: «مداخله نظامی به معنای شکست روند سیاسی است.»

به گزارش آسوشیتد پرس،‌ اخضر ابراهیمی، روز شنبه، ۱۱ شهریورماه، در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: «دولت سوریه بیش از من از شدت رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند، آگاه است...تغییر (در سوریه) لازم، ضروری و غیر قابل اجتناب است. مردم سوریه باید به خواسته‌های قانونی خود دست یابند.»

وی که در نیویورک حضور دارد، با این‌حال دخالت نظامی نیروهای خارجی در سوریه را رد کرد و گفت: «مداخله نظامی به معنای شکست روند سیاسی است.»

آقای ابراهیمی توضیح داد: «پیشبرد یک روند سیاسی آن چیزی است که در سوریه لازم است. هیچ کس با این امر که یک چارچوب جدید سیاسی برای سوریه لازم است، مخالف نیست.»

آقای ابراهیمی، وزیر امور خارجه سابق الجزایر است و پس از آن‌که کوفی عنان، به دنبال اجرایی نشدن طرحش مبنی بر پایان دادن به خونریزی‌ها در سوریه، از سمت نمایندگی سازمان ملل در امور سوریه کناره‌گیری کرد، به این سمت منصوب شد.

وی روز شنبه همچنین خطاب به مخالفان بشار اسد گفت: «بدانید که وضعیت سوریه دشوار و خطرناک است و آن چه اهمیت دارد، منافع نه فقط افراد یا گروه‌های مشخص، بلکه تمامی مردم سوریه است.»

اخضر ابراهیمی همچنین بر لزوم پایان دادن به درگیری‌ها و خشونت در سوریه و برقراری صلح و ثبات در این کشور، تأکید کرد، اگرچه افزود که در حال حاضر ایده جدیدی در مورد نحوه رسیدن به این هدف ندارد.

تأکید نماینده ویژه سازمان ملل بر پایان یافتن خشونت‌ها در سوریه در حالی مطرح شده است که گزارش‌ها از سوریه حاکی از بالاگرفتن ناآرامی‌ها در شهر حلب است و در عین حال خبر می‌رسد که درگیری در مناطق دیگر سوریه نیز جریان دارد.

به گزارش آسوشیتد پرس به نقل از فعالان سوری، نیروهای زمینی و هواپیماهای جنگی سوریه از روز شنبه شهر حلب، بزرگترین شهر سوریه را، هدف حملات خود قرار داده‌اند.

فعالان سوری از مجروح شدن افراد و تخریب ساختمان‌ها در حلب خبرداده‌اند.

در عین حال، بر اساس گزارش‌ها، دمشق، پایتخت سوریه نیز روز شنبه صحنه درگیری‌ها بود و به گفته فعالان، نیروهای دولتی محله‌های جنوبی این شهر را گلوله باران کرده‌اند.

در همین زمینه، خبرگزاری دولتی سوری «سانا» از کشته شدن یکی از ژنرال‌های ارتش سوریه در یک بمب‌گذاری خبر داده است.

آسوشیتد پرس می‌افزاید که گزارش‌ها همچنین حاکی از درگیری در «ادلب»، استان هم مرز ترکیه، «درعا»، در نزدیکی مرز اردن و «حمص» در نزدیکی لبنان، است.

ناآرامی‌ها در سوریه از حدود ۱۸ ماه پیش آغاز شده است و به گفته فعالان سیاسی تا کنون «دستکم ۲۰ هزار نفر» در جریان این درگیری‌ها در سوریه کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG