لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

سازمان ملل: دولت روحانی آزادی‌ها در ایران را افزایش نداده است


بان گی‌مون٬ دبیرکل سازمان ملل متحد
بان گی‌مون٬ دبیرکل سازمان ملل متحد
دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید دولت حسن روحانی به تعهدات خود عمل نکرده و آزادی‌ها در ایران را افزایش نداده است. وی همچنین نسبت به «افزایش شدید» اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ بان‌ گی‌مون٬ روز سه‌شنبه٬ ۲۰ اسفندماه٬ در ژنو گفت: «علیرغم وعده‌هایی که حسن روحانی در دوران نامزدی‌اش در انتخابات و پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور مطرح کرد٬ دولت جدید در خصوص ارتقای آزادی بیان و حفاظت از آن اقدام قابل توجهی نکرده است… رسانه‌های ایران٬ اعم از مطبوعات و رسانه‌های آنلاین٬ همچنان با محدودیت‌ها و مواردی چون توقیف و تعطیلی مواجهند.»

وی همچنین نسبت به افزایش شدید اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی و تاکید کرد که بیشتر این اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر بوده اما در میان اعدام شدگان٬ زندانیان سیاسی و اقلیت‌های قومی نیز بوده‌اند.

سازمان ملل دوم اسفندماه اعلام کرد که در سال ۲۰۱۳ میلادی بین ۵۰۰ تا ۶۲۵ تن در ایران اعدام شده‌اند که در این میان٬ ۵۷ اعدام در ملاء عام صورت گرفته است. به گفته این سازمان همچنین در ۱۵ روز نخست ماه ژانویه ۲۰۱۴ نیز بیش از ۴۰ تن دیگر اعدام شده‌اند.

بان گی‌مون روز سه شنبه گفته: «دولت جدید نگرشش نسبت به اجرای مجازات اعدام را تغییر نداده است و به نظر می‌رسد دنباله‌روی عملکرد دولت‌های قبلی هستند٬ دولت‌هایی که به شدت بر مجازات اعدام به منظور روشی برای مبارزه با جرایم تکیه می‌کردند.»

دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه همچنین به بازداشت افراد به دلیل ابراز عقیده و باورهای مخالف با حکومت اشاره کرد.

بان‌ گی‌مون در این سخنان اگرچه از آزادی ۸۰ زندانی سیاسی در حدود هفت ماه گذشته استقبال کرد٬ گفت که همچنان «شمار زیادی زندانی سیاسی» در ایران وجود دارد.

به گفته سازمان ملل از دسامبر سال ۲۰۱۳ تا کنون (حدود سه ماه و نیم)٬ ۳۵ روزنامه‌نگار و ۱۶ فعال اینترنتی به اتهام‌های مختلف بازداشت شده‌اند.

وی در ادامه خواستار آزادی فعالان٬ وکلا٬ روزنامه‌نگاران٬ زندانیان سیاسی و همچنین پایان حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد.

علیرغم درخواست‌های مکرر سازمان ملل٬ جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۵ تا کنون به گزارشگران و بازرسان حوزه حقوق بشر سازمان ملل اجازه سفر به ایران را نداده است.

احمد شهید٬ گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور ایران تا کنون چندین گزارش در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرده است. وی قرار است در چند روز اینده گزارش جدیدی را در این زمینه ارائه کند.
XS
SM
MD
LG