لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

کمیسر حقوق بشر ملل متحد: اسد در «جنایات جنگی» مقصر است


ناوی پیلای٬ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که فهرستی از مظنونان به جنایات جنگی در سوریه که در اختیار اوست٬ محرمانه است و فعلا افشا نمی‌شود.
ناوی پیلای٬ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید که فهرستی از مظنونان به جنایات جنگی در سوریه که در اختیار اوست٬ محرمانه است و فعلا افشا نمی‌شود.
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید شواهد به دست آمده از سوی این سازمان حاکی است که مقام‌های ارشد سوری٬ از جمله رئیس جمهور این کشور در جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سوریه نقش داشته‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز دوشنبه٬ ۱۱ آذرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارشناسان هیئت تحقیق سازمان ملل متحد مستندات زیادی از آزار و اذیت در سوریه٬ از جمله «کشتارهای مشکوک٬ حملات شیمیایی٬ شکنجه٬ تجاوز و فهرستی از دیگر اعمال خوفناک» را ثبت کرده‌اند.

او افزوده است: «این مستندات نشان از آن دارد که مقام‌های عالی‌رتبه دولتی٬ از جمله رئیس دولت در این زمینه مسئول هستند.»

این نخستین بار است که کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد نام بشار اسد را مستقیما در ارتباط با «جنایت جنگی» رخ داده در سوریه می‌آورد.

البته سازمان ملل به همراه شماری از کشورهای غربی پیشتر نیز حکومت سوریه را به کشتار دسته‌جمعی متهم کرده بودند.

در این زمینه به خصوص پس از حمله شیمیایی ۳۰ مردادماه در حومه دمشق که «۱۴۰۰ کشته» برجای گذاشت٬ اعتراض‌ها به شدت متوجه حکومت سوریه شد و بحث حمله نظامی غرب به سوریه بالا گرفت. با این حال پس از آن توافق شد که به جای حمله نظامی٬ سوریه سلاح‌های شیمایی خود را نابود یا به خارج از سوریه منتقل کند.

حکومت سوریه همواراه این اتهامات را رد کرده است. این بار نیز در واکنش به اظهارات ناوی پیلای٬ معاون وزیر خارجه این سخنان را «بیهوده» خوانده است.

فیصل مقداد به آسوشیتد پرس گفته است: «مدت‌های مدیدی است که خانم پیلای حرف‌های بیهوده می‌زند و ما به حرف‌های او گوش نمی‌کنیم.»

ناوی پیلای روز دوشنبه گفت که فهرست مظنونان به جنایت که در اختیار اوست٬ محرمانه است و تا زمانی که مقام‌های بین‌المللی یا ملی برای پیگرد قانونی بخواهند آن را مورد استفاده قرار دهند٬ افشا نخواهد شد.

در حال حاضر قرار است که بنا بر اعلام سازمان ملل٬ دوم بهمن‌ماه کنفرانس صلح سوریه در ژنو برگزار شود. هدف از این کنفرانس که نخستین گفت‌و‌گوی رو در رو میان دولت اسد و شورشیان مسلح مخالف خواهد بود٬ تلاش برای تشکیل دولتی انتقالی به منظور پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است.

نزدیک به سه سال است که سوریه درگیر جنگ داخلی است.

به گفته سازمان ملل در این مدت بیش از ۱۲۰ هزار تن کشته شده‌اند٬ حدود سه میلیون سوری مجبور به ترک سوریه شده‌ند و ۶.۵ میلیون تن دیگر نیز داخل سوریه آواره هستند.
XS
SM
MD
LG