لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۰

کری: ایران در حمله به اردوگاه مجاهدین خلق در عراق دست داشته است


جان کری ۲۸ فروردین‌ماه در محل کنگره آمریکا به سوالات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پاسخ می‌داد.
جان کری ۲۸ فروردین‌ماه در محل کنگره آمریکا به سوالات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پاسخ می‌داد.
وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید جمهوری اسلامی ایران پشت حمله بهمن‌ماه سال گذشته به کمپ لیبرتی، اردوگاه محل سکونت اعضای سازمان مجاهدین خلق در شمال بغداد بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان‌ کری روز چهارشنبه، ۲۸ فروردین، در جمع قانون‌گذاران آمریکایی گفت که به باور او حکومت ایران در حمله به اردوگاه لیبرتی دست داشته است و افزود: «من به شدت از امکان وقوع یک حمله دیگر نگرانم.»

وی ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت امنیتی کمپ لیبرتی خاطرنشان کرد که در این خصوص با نوری مالکی، نخست وزیر عراق گفت‌و‌گو کرده است.

کمپ لیبرتی یا «حریه» ۲۱ بهمن‌ماه مورد اصابت ده‌ها خمپاره و راکت قرار گرفت که این رویداد هفت کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. به دنبال آن مجاهدین خلق حکومت ایران را متهم کرد که در پشت حمله به اردوگاه آزادی بوده است.

اعضای سازمان مجاهدین خلق که در عراق هستند، پیشتر در اردوگاه اشرف ساکن بودند. در سال‌های اخیر بارها میان اعضای این اردوگاه و سربازان عراقی تنش و در گیری بروز کرده است که به دنبال آن و بر پایه یادداشت تفاهم میان دولت عراق و سازمان ملل که اواخر دی‌ماه سال ۱۳۹۰ صورت گرفت، اعضای مقر اشرف تدریجا به اردوگاه آزادی منتقل شدند.

این انتقال در راستای اسکان دادن ساکنان کمپ لیبرتی در کشورهای دیگر صورت گرفته است. هم اکنون حدود سه هزار نفر در این اردوگاه به سر می‌برند.

جان کری: روند اسکان مجاهدین به کندی پیش می‌رود

جان کری روز چهارشنبه از روند به گفته وی «کند» اسکان مجاهدین ابراز ناخشنودی کرد و گفت درخواست پذیرش مجاهدین خلق ساکن عراق با کشورهای «زیادی» در میان گذاشته شده و از سوی کشورهای «زیادی» رد شده است.

وی در ادامه افزود: «ما با آلبانی در خصوص انتقال حدود ۲۵۰ تن از ساکنان کمپ لیبرتی به توافق‌هایی دست یافتیم، اما پس از آن افراد کمپ خودشان از رفتن امتناع کردند.»

نخست وزیر آلبانی ۲۶ اسفندماه اعلام کرد که کشورش به ۲۱۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدين خلق که در حال حاضر در اردوگاه لیبرتی به سر می‌برند، پناهندگی می‌دهد.

حال وزیر خارجه آمریکا در حالی از خودداری مجاهدین از انتقال به آلبانی سخن به میان آورده است که شاهین قبادی، سخنگوی شورای ملی مقاومت، شورای متشکل از پنج ائتلاق اپوزیسیون ایران، از جمله سازمان مجاهدین خلق، این سخنان را تکذیب می‌کند.

به گفته آقای قبادی، علیرغم این‌که شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین دو فهرست از نام‌های افراد را برای انتقال به آلبانی در اختیار مقام‌های آمریکا و سازمان ملل قرار داده و حتی متعهد شده است که تمامی هزینه اسکان این افراد در آلبانی را متقبل شود، هنوز نه انتقالی صورت گرفته و نه تاریخی برای این اقدام تعیین شده است.

سازمان مجاهدین خلق حدود سه دهه پیش در جریان جنگ بین ایران و عراق به حمایت از صدام حسین برخاست و در نزدیکی بغداد مستقر شد.

این سازمان که به کشتار شهروندان ایرانی و هدف قرار دادن منافع سیاسی و تجاری آمریکایی متهم است، برای سال‌های طولانی در فهرست گروه‌های تروریستی واشینگتن قرار داشت، اما آمریکا سال ۲۰۱۲ نام این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرد.

حال نیز شورای ملی مقاومت در آمریکا و در نزدیکی کاخ سفید دفتری تاسیس کرده است. این دفتر روز ۲۲ فروردین‌ماه افتتاح شد.
XS
SM
MD
LG