لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

ظریف: تصویب تحریم‌های تازه آمریکا یعنی مرگ توافق ژنو


محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران
در حالی که دو سناتور آمریکایی تهیه متن لایحه تحریم‌های تازه علیه ایران را آغاز کرده‌اند تا در صورت به نتیجه نرسیدن توافق موقت هسته‌ای ژنو٬ این تحریم‌ها را به اجرا بگذارند٬ وزیر خارجه ایران هشدار داده است که وضع تحریم‌های جدید٬ در حکم «مرگ توافق ژنو» است.

به گزارش روز دوشنبه٬ ۱۸ آذرماه خبرگزاری رویترز٬ محمد جواد ظریف در گفت‌و‌گو با مجله آمریکایی تایم گفته است: «ما علاقه‌ای نداریم زیر فشار مذاکره کنیم. اگر کنگره تحریم‌های تازه‌ای تصویب کند٬ این نشان دهنده عدم جدیت و عدم علاقه آمریکا به دستیابی به راه حل است.»

وی افزوده است که تصویب هرگونه تحریم جدید علیه ایران در شرایط کنونی٬ حتی اگر اکنون اعمال نشود٬ در حکم «مرگ توافق ژنو است».

در عین حال رویترز ۱۸ آذرماه به نقل از مشاوران مجلس سنا گزارش کرد که رابرت منندز٬ سناتور دموکرات و رییس کمیته امور خارجی سنا به همراه مارک کیرک جمهوری‌خواه فاصله چندانی تا توافق نهایی بر سر متن تحریم‌های تازه ندارند؛ تحریم‌هایی که بخش باقیمانده از صادرات نفت ایران٬ ذخایر ارزی و صنایع استراتژیک جمهوری اسلامی را هدف قرار خواهند داد.

یکی از مشاوران جمهوری‌خواه سنا که نخواست نامش فاش شود می‌گوید تحریم‌ها «بیمه‌نامه‌ای است برای محافظت در برابر فریب ایران».

این در حالی است که کاخ سفید هفته گذشته مخالفتش با تلاش‌ اعضای سنا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را اعلام و تاکید کرد که حتی اگر این تحریم‌ها ماه‌ها بعد اعمال شوند٬ کاخ سفید با تلاش کنونی برای تهیه و به تصویب رساندن آن‌ها مخالف است.

با این‌حال سنای آمریکا هنوز طرح تحریم‌های تازه علیه ایران را کنار نگذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ تحریم‌های احتمالی بعدی به نوعی توان دولت باراک اوباما برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران به موجب توافق هسته‌ای را محدود خواهد کرد و در عین حال در صورت سرپیچی ایران از مفاد توافق ژنو٬ تهران را تحت فشار بیشتر قرار خواهد داد.

دولت ایالات متحده بارها از کنگره آمریکا خواسته است تا به دیپلماسی در قبال ایران فرصت بدهد و از تصویب تحریم‌های تازه خودداری کند. به اعتقاد کاخ سفید تصویب تحریم‌های بیشتر می‌تواند وجهه بدی از واشینگتن در برابر ایران و سایر کشورهای درگیر در مذاکرات هسته‌ای بر جای بگذارد.

در همین زمینه باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، ۱۶ آذرماه بار ديگر با دفاع از توافق بین ایران و گروه ۱+۵ در ژنو گفت باید رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران آزموده شود.

هم‌زمان چاک هیگل٬ وزیر دفاع آمریکا نیز گفت که این توافقنامه اولیه و روندی برای آغاز گفت‌وگو است و واشینگتن اجازه نخواهد داد تهران «فریبش دهد».

ایران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه در ژنو به توافق هسته‌ای دست یافتند. بر اساس این توافق موقت در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران و همکاری بیشتر با آژانس٬ غرب نیز متعهد شده است که تحریم‌ها علیه ایران را سبکتر کند.
XS
SM
MD
LG