لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۲

موسوی: پنج‌شنبه؛ سیاه‌پوش در سوگ شهدای روزهای اخیر


یکی از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، در راه‌پیمایی گسترده روز سه‌شنبه
یکی از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، در راه‌پیمایی گسترده روز سه‌شنبه
مير حسين موسوی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در اطلاعيه‌ای «اصحاب دروغ» را مسئول «اقدامات وحشيانه علیه مردم» دانست و خواستار ادامه اعتراضات آرام تا «ابطال انتخابات» شد.

آقای موسوی در ابتدای اطلاعيه خود که روز چهارشنبه و خطاب به ملت ايران منتشر شده آورده است « ما در پی اعتراض آرام به روند ناسالم برگزاری انتخابات و تحقق هدف ابطال انتخابات و تجديد آن بر اساس راه‌کارهايی هستيم که عدم تکرار تقلب های فضاحت بار انتخاب پيشين را تضمين کند.»

وی ضمن ابراز برائت خود و هوادارانش از آشوب و تخريب اموال خصوصی و عمومی اعلام کرده است که طبق اطلاعات به دست آمده « اين اصحاب تقلب و دروغ هستند که برای تکميل طرح خود به بانک ها و ادارات و اموال مردم حمله می کنند و آنها را تخريب می نمايند».

ميرحسين موسوی در ادامه ضمن اعلام اينکه « مردم می‌دانند چه کسانی خوابگاه دانشجويان را ويران کردند و دانشجويان پسر و دختر را کتک زدند يا در شمال ميدان آزادی مردم را به شهادت رساندند»، اضافه می‌کند که « راهی که ملت برای رسيدن به پيروزی و احقاق حقوق نقض شده‌اش انتخاب کرده است، استفاده از روش های صلح آميز و دوری از خشونت است».

در بند دو اين اطلاعيه ميرحسين موسوی ضمن انتقاد شديد از سازمان صدا و سيما جمهوری اسلامی، موج سبز حامی خود را « تنها منعکس کننده يک خواست مستقل و به حق داخلی» عنوان کرد و توفيق رسانه‌های خارجی و اقبال مردم به آنان را «حاصل بی تدبيری و فضای بسته رسانه‌ای موجود» دانست.

ميرحسين موسوی دستگيری‌های گسترده طی روزهای گذشته را نشان‌دهنده اين واقعيت دانست که « امکان تقلب و سپس بلوا کمترين شناختی نسبت به حقيقت اعتراضات مردم ندارند». وی در ادامه واکنش خود به دستگيری‌ها را اين‌گونه بيان می‌کند « اينجانب دستگيری‌های وسيع اخير را محکوم می‌کنم و هشدار می‌دهم که گسترش اين رويه‌ها تنها بر زشتی چهره مخالفان ملت و انگيزه مردم را برای توسعه اعتراضات می‌افزايد.»

ميرحسين موسوی در اطلاعيه ديگری با ابراز همدردی با خانواده‌های شهدا و مصدومان اخير، از مردم خواست که روز پنجشنبه با سمبل‌های عزا در اجتماع‌ها و راهپيمايی‌های اعتراضی خود شرکت کنند.

آقای موسوی در ابتدای اين اطلاعيه که روز چهارشنبه و خطاب به «ملت شريف ايران» نوشته شده، آورده است « طی روزهای گذشته و در نتيجه برخوردهای غيرقانونی و خشونت بار با منتقدان و معترضان نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوری شماری از هموطنانمان مصدوم و تعدادی نيز به شهادت رسيده اند. »

در ادامه اين اطلاعيه می‌خوانيم که « اينجانب ضمن عرض تسليت به خانواده های شهدا و همدردی با مصدومان و مجروحان از همگان درخواست می کنم بعد از ظهر روز پنج شنبه بيست و هشتم خردادماه به هرصورت ممکن، اعم از اجتماع در مساجد و تکايا و يا برگزاری راهپيمايی‌های مسالمت آميز با استفاده از نمادهای سوگواری همدردی خود را با بازماندگان اعلام کنند».

ميرحسين موسوی که در تظاهرات روز دوشنبه مردم تهران در اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری، شرکت داشت در اين اطلاعيه اعلام کرده است که خود نيز در اين اجتماعات حضور خواهد يافت.
XS
SM
MD
LG