لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

درخواست از سازمان ملل برای بررسی نقض حقوق بشر در ايران


ابراهیم شریفی یکی از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در ایران است که می‌گوید مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.
ابراهیم شریفی یکی از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در ایران است که می‌گوید مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.
‏دو گروه مدافع حقوق بشر روز دوشنبه از مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستند نماينده‌ ويژه‌ای را برای بررسی نقض جدی حقوق بشر در ايران پس از انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد تعيين کند.

یک روز پیش از سفر محمود احمدی‌نژاد که پیروز انتخابات اخیر اعلام شد به نیویورک، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران و سازمان ديدبان حقوق بشر از ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل خواستند که از فرصت حضور آقای احمدی‌نژاد در جلسه مجمع عمومی استفاده کنند و از وی بخواهند پاسخگوی «موج خشونت‌های اعمال شده در ايران که با پشتيبانی دولت صورت می‌گيرد» باشد.

در بيانيه اين دو سازمان به موارد خشونت‌های غيرقانونی اشاره شده و آمده است که «اعمال غير‌قانونی خشونت‌های مرگبار عليه معترضين که به طور مسالمت‌آميز راه‌پيمايی می‌کردند، بازداشت‌های انفرادی طولانی‌مدت و اعترافات جعلی تحت فشار، همچنين شکنجه و تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان» از جمله موارد مستند گزارش شده به اين سازمان‌هاست.

پس از انتخابات ۲۲ خردادماه ايران که منجر به بروز اعتراض‌‌های گسترده به روند و نتايج آن شد، گروه‌های حقوق بشری به دفعات از مجموعه‌های سازمان ملل خواسته‌اند که نگاهی ويژه به مسائل ايران و ادعاهای مطرح شده در مورد نقض حقوق بشر داشته باشد.

اين سازمان‌های حقوق بشری پيشتر نيز در نامه‌ مورخ ۱۱ تيرماه خطاب به بان کی ـ مون، دبيرکل سازمان ملل، خواستار اعزام فرستاده‌ای ويژه به ايران شده بودند تا درباره «قتل و شکنجه و بازداشت‌های خودسرانه» در پی انتخابات رياست جمهوری تحقيق کند.

در ادامه بيانيه کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران و سازمان ديدبان حقوق بشر، می‌خوانيم که «آيت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان فرمانده کل قوا و مسئول همه عمليات نيروهای امنيتی، سپاه پاسداران، و بسيج، در روز ۲۹ خردادماه، معترضين را تهديد کرد که در صورتی که به اعتراضات خود خاتمه ندهند، برای مقابله با آنها به زور متوسل خواهند شد».

در روزهای پس از سخنان وی، نيروهای دولتی با استفاده از زور و بدرفتاری بسيار، و در پاره‌ای موارد خشونت مرگبار، به مقابله با تظاهرکنندگان پرداختند که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر، زخمی شدن صدها نفر و حداقل بازداشت خودسرانه چهار هزار نفر شد.

اشاره اين بيانيه به مجموع شمار افراد بازداشت‌شده از ۲۲خردادماه تاکنون است که حدود ۴۰۰ نفر از آنها همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
در بيانيه کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران و سازمان ديدبان حقوق بشر، همچنين به دادگاه‌های جمعی، اعترافات متهمان اين دادگاه‌ها و روند غيرمعمول و غيرقانونی آن نيز اشاره شده است.

علاوه بر اين، در ادامه بيانيه، به پنهان‌کاری مقام‌های ايرانی نيز اشاره رفته و از حمله نيروهای امنيتی به کميته پيگيری وضعيت بازداشت‌شدگان، دفتر حزب اعتماد ملی و دفتر انجمن دفاع از حقوق زندانيان و جمع‌آوری و ضبط همه اسناد، فيلم‌ها، لوح‌های فشرده و رايانه‌ها حاوی اسناد و مدارک نقض حقوق بشر به عنوان موارد تلاش برای اختفا و از بين بردن اطلاعات اسم برده شده است.

با توجه به نبود دسترسی به منابع مستقل در ايران و فوريت بحران جاری حقوق بشر در ايران، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران و ديدبان حقوق بشر در پايان از مجمع عمومی سازمان ملل خواسته‌اند که قاطعانه اقدام کند و نماينده ويژه خود را برای سفر به ايران معرفی کند.

هادی قائمی، هماهنگ‌کننده «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران»، استیو کراو شاو و سارا لی ویتسن از سوی سازمان دیدبان حقوق بشر در این نشست به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

به این افراد، ابراهیم شریفی، یکی از قربانیان حوادث اخیر که در دوران بازداشت مورد شکنجه و تجاوز قرار گرفته است، نیز با شرکت در این جلسه از طریق تماس تلفنی شرح حال خود را برای رسانه‌های بین‌المللی توضیح داد.

ابراهیم شریفی، ۲۴ ساله، در روز ۲ تیرماه توسط ماموران لباس شخصی به مدت یک هفته بازداشت شد. آقای شریفی شرح شکنجه و تجاوز جنسی اعمال شده در دوره زندان را به تفصیل برای کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اظهار کرد.

پيشتر، در اواخر مردادماه، فدراسيون بين‌المللی جوامع حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران در نامه‌ای خواستار سفر ناوانه تم پيلای، کميسر حقوق بشر سازمان ملل، به ايران و تهيه گزارشی از وضعيت حقوق بشری کشور شده بودند.

مانفرد نوواک، گزارشگر ويژه سازمان ملل درباره شکنجه، هم ماه پيش از دولت ايران خواست تا به شکايات صدها نفر از افراد بازداشت شده پس از انتخابات رياست جمهوری که می‌گويند در مدت بازداشت مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته‌اند رسيدگی کند.
XS
SM
MD
LG