لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

ربوده شدن ۱۲ مهندس ایرانی در افغانستان


شبه نظامیان طالبان در استان فراه- عکس تزئینی است
شبه نظامیان طالبان در استان فراه- عکس تزئینی است
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ربوده شدن ۱۲ مهندس ایرانی در افغانستان و نزدیکی مرز ایران را تأیید کرد و افزود که تهران این موضوع را پیگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه افرادی مسلح، ۱۲ مهندس ایرانی و پنج مهندس افغان را که در منطقه‌ای هم مرز با ایران و واقع در ایالت فراه افغانستان در حال جاده‌سازی بودند، ربوده‌اند. تا این لحظه اطلاعات بیشتری در مورد نحوه ربوده شدن و مشخصات این افراد منتشر نشده است.

نقیب‌الله فراهی، سخنگوی والی فراه گفته است که این مهندسین از سوی شبه‌نظامیان طالبان ربوده شده‌اند، با این‌حال یوسف احمدی، از سخنگویان طالبان در گفت‌و‌گوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفته است که گروه طالبان در مورد این آدم ربایی اطلاعی ندارد.

آقای فراهی تأکید کرده است که مهندسین ربوده شده مشغول آسفالت‌کاری جاده‌ای مرزی بوده‌اند که با کمک مالی ایران در خاک افغانستان ساخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ مهر، روز دوشنبه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تأیید این خبر، گفت: «مسئولان وزارت امور خارجه از طریق سفارت افغانستان در تهران و نیز سفارت ایران در کابل، موضوع را از طریق مقامات و مسئولان محلی افغانستان پیگیری می‌کنند.»

وی همچنین افزود که جمهوری اسلامی به مقامات افغان اعلام کرده است که به مسئولیت خود در قبال اتباع ایرانی عمل کنند و در این باره به صورت «فوری و جدی» اقدام کنند.

آقای فراهی نیز به خبرگزاری مهر گفته است که پادرمیانی بزرگان منطقه برای آزادی این افراد از سوی «طالبان محلی» آغاز شده است.

خبرگزاری مهر می‌افزایداین نخستین مورد ربوده شدن گروهی از مهندسین ایرانی در افغانستان توسط «طالبان» است.

استان فراه یکی از مناطق دور افتاده افغانستان است که از مراکز فعالیت شبه نظامیان طالبان به شمار می‌رود.

این استان در جوار استان هلمند و در جنوب غرب افغانستان واقع است.
XS
SM
MD
LG