لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

آتش بس در سوریه؛ ناظران از برقراری آرامش در شهرها خبر می دهند


ساختمانی در حمص که به گفته اپوزیسیون سوریه، توسط نیروهای دولتی تخریب شده است- ۲۲ فروردین ۱۳۹۱
ساختمانی در حمص که به گفته اپوزیسیون سوریه، توسط نیروهای دولتی تخریب شده است- ۲۲ فروردین ۱۳۹۱
به دنبال فرا رسیدن زمان رسمی اجرای آتش بس کامل در سوریه، گزارش‌ها از شهرهای مختلف حاکی از آن است که روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، درگیری و کشتار در سوریه متوقف شده است.

بر پایه طرح صلح کوفی عنان قرار بر این بود که آتش بس رسمی از ساعت شش صبح روز پنجشنبه اجرایی شود.

رامی عبدالرحمان، رییس سازمان ناظران حقوق بشر در سوريه روز پنجشنبه یک ساعت پس از اجرای آتش بس اعلام کرد که وضعیت در تمامی نواحی سوریه آرام است.

وی با این‌حال افزود که مدت کوتاهی پس از اجرای آتش‌بس صدای چند انفجار از شهر «الزبدانی»، در نزدیکی دمشق، به گوش رسیده است.

ناظران حقوق بشر در شهرهای حمص، حما و ادلب، از مراکز اصلی ناآرامی‌های سوریه، نیز گزارش کرده‌اند که از زمان آغاز آتش بس، وضعیت این شهرها آرام بوده است و یک فعال حقوق بشری نیز از برقراری آرامش در دمشق خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه تأکید دارد که با توجه به محدودیت‌های رسانه‌ای حکمفرما در سوریه، این گزارش‌ها قابل تأیید نیستند.

عبدالرحمن رامی اگرچه از اجرای آتش بس در سوریه خبر داده است، اما افزوده که علیرغم تعهد دولت سوریه به تخلیه خیابان‌ها از نیروهای نظامی، این نیروها همچنان در شهرها حضور دارند.

طرح صلح کوفی عنان که از سوی دولت سوریه نیز پذیرفته شده است، مقرر کرده بود که از روز ۲۲ فروردین، نیروهای دولتی از شهرها خارج شوند.

سازمان ناظران حقوق بشر سوریه اعلام کرده است که روز چهارشنبه و تنها ساعاتی پیش از آغاز رسمی آتش بس، نیروهای نظامی دولتی حملات مرگباری را علیه مراکز نا آرامی ها ترتیب دادند که بر اثر آن ۲۵ شهروند از جمله ۱۰ تن در شهر «الرستن» کشته شده‌اند.

سخنگوی کوفی عنان،نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد که دولت سوريه به آقای عنان گفته است کليه عمليات نظامی خود را از صبح پنجشنبه متوقف خواهد کرد، ولی حق پاسخ دادن به حملات احتمالی مخالفان را برای خود محفوظ می‌داند.

دولت‌های غربی می‌گویند که اجرای طرح آتش بس به تنهایی کافی نیست و دمشق باید نیروهای نظامی را از سطح شهرها جمع‌آوری کند.

آمریکا و آلمان روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، اعلام کردند بشار اسد به مفاد طرح صلح کوفی عنان پایبند نیست و همچنان به سرکوب مردم ادامه می‌دهد.

این دو دولت از کوفی عنان خواستند تا در این خصوص قاطعیت بیشتری به خرج دهد.

فرانسه و بریتانیا نیز کمی پیش از آغاز آتش بس اعلام کردند که این آتش بس را زیر نظر خواهند داشت.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده است که در صورت عدم تعهد بشار اسد به آتش‌بس، دولت بریتانیا ضمن حمایت از اپوزیسیون سوریه، اجرای تحریم‌های بیشتر علیه دمشق را مد نظر قرار خواهد داد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه چین ضمن تقدیر از «تعهد دولت بشار اسد» به برقراری آتش بس در سوریه از اپوزیسیون این کشور نیز درخواست کرد تا به تعهد خود در این خصوص وفادار بماند.

۱۳ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و به گفته سازمان ملل در این مدت بیش از ۹ هزار تن در این کشور کشته شده‌اند.

دمشق نیز می‌گوید که «شورشیان» سوریه در این مدت بیش از دو هزار و ۶۰۰ سرباز را از پای درآورده‌اند.
XS
SM
MD
LG