لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

جزای نقدی بدل از حبس برای دو خبرنگار آلمانی بازداشتی در ایران


از راست به چپ: یِنس کُخ و مارکوس هِلویگ، دو مرد خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران در دیدار با اعضای خانواده خود
از راست به چپ: یِنس کُخ و مارکوس هِلویگ، دو مرد خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران در دیدار با اعضای خانواده خود
دادگاه انقلاب اسلامی روز شنبه ضمن اعلام پایان یافتن رسیدگی به پرونده دو خبرنگار آلمانی بازداشت شده در ایران، اعلام کرد که حکم حبس تعزیری این دو نفر به موجب «رأفت اسلامی» به جزای نقدی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بر اساس رأی صادر شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تبریز، این دو خبرنگار آلمانی که پیشتر به «۲۰ ماه» زندان محکوم شده بودند، به دلیل «وضعیت خاص این دو متهم و محرز شدن سوء استفاده از آنان برای دستیابی به اهداف مربوط به ارتکاب جرم علیه امنیت ملی»، مستحق «تخفیف در مجازات و برخورداری از رأفت اسلامی» شدند‌ و حکمشان به «۵۰۰ میلیون ریال» جزای نقدی کاهش یافت.

«مارکوس آلفرد رودلف هلویگ» و «ینس آندرئاس کخ»، دو خبرنگار نشریه آلمانی «بیلد آم زونتاگ»، روز ۱۸ مهرماه در حال مصاحبه با پسر سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار، به اتهام فعالیت روزنامه‌نگاری بدون مجوز در تبریز بازداشت و به «جاسوسی» متهم شدند؛ اتهامی که از سوی «بیلد آم زونتاگ» و اتحادیه خبرنگاران آلمان رد شد.

بعدها، در برنامه تلویزیونی که در مورد این دو نفر از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، اعلام شد که این دو خبرنگار اعتراف کرده‌اند که «به تحریک مینا احدی، مسئول کمپین بین‌المللی علیه سنگسار و اعدام» به ایران سفر کرده‌اند.

مقامات قضایی این دو نفر را در جلسات دادگاه این خبرنگاران را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اترکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۲۰ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

در مدت زمانی که این دو نفر در ایران و در بازداشت بودند، مقامات آلمان بارها خواستار آزادی آنها شده بودند.

همچنین در آستانه کریسمس و سال نوی میلادی وزیر امور خارجه آلمان چندین بار از جمهوری اسلامی خواسته بود تا امکانات دیدار این دو نفر با خانواده‌هایشان را فراهم کند که به دنبال این درخواست‌ها، این دو خبرنگار در دی‌ماه موفق به دیدار با خانواده‌هایشان در ایران شدند.

در حال حاضر اگرچه دادگاه تبریز حکم این افراد را از حبس به جزای نقدی کاهش داده، هنوز مشخص نیست که دو خبرنگار آلمانی چه زمانی به کشور خود بازخواهند گشت.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است که در حال فراهم کردن زمینه بازگشت این دو نفر به برلین است.
XS
SM
MD
LG