لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

«بازداشت عده‌ای در ایران به اتهام همکاری با بی‌بی‌سی فارسی»


یک «منبع آگاه» امنیتی جمهوری اسلامی روز دوشنبه از بازداشت افرادی در ایران خبر داد که به گفته وی، با شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی همکاری می کرده اند.

این «منبع آگاه» که نامش فاش نشده است به خبرگزاری مهر گفته که این افراد به دلیل «جمع‌آوری اخبار و اطلاعات، تولید محتوا در قالب‌های مختلف، جذب، آموزش، استخدام و خروج از کشور نخبگان رسانه‌ای در ایران» بازداشت شده‌اند.

این خبر در حالی منتشر می شود که مدیران بی‌بی‌سی فارسی بارها تاکید کرده اند که این شبکه خبری هیچ همکاری در ایران ندارد.

منبع خبرگزاری مهر بدون ذکر نام و تعداد افراد بازداشت شده، جرایم آن‌ها را ضد امنیتی خواند و افزود: «اتهامات افراد دستگیر شده فعالیت رسانه‌ای آن‌ها نبوده و بسیاری از اقدامات ایشان تحت عناوین مجرمان بوده و بر اساس نص قانون جزا و حقوق عمومی، مشمول کیفرهای سنگین و شدید است.»

خبر این بازداشت‌ها پس از آن اعلام می شود که شبکه خبری بی‌بی‌سی از شدت گرفتن فشارهای جمهوری اسلامی بر این شبکه و نزدیکان کارکنان بی‌بی‌سی فارسی خبر داده و خواستار کارزار جهانی برای محکوم کردن این دست اقدامات شده است.

صادق صبا، مدیر بی بی سی فارسی روز ۱۳ بهمن‌ماه از بازداشت نزدیکان کارکنان بی‌بی‌سی در ایران، تحت فشار قرار دادن آن‌ها و همچنین در یک مورد، بازجویی اینترنتی یکی از اعضای بی‌بی‌سی فارسی خبر داده بود.

مارک تامپسون،‌ مدیر کل بی‌بی‌سی، نیز ضمن محکوم کردن فشارهای اخیر جمهوری اسلامی علیه کارمندان بی‌بی‌سی گفته بود: «در ماه‌های اخیر شماری از نزدیکان اعضای بی‌بی‌سی فارسی توسط مقام‌های ایران بازداشت شده‌اند و به آنها گفته شده است تا اقوام خود در بی‌بی‌سی را ترغیب کنند تا به کار در این مجموعه خاتمه دهند یا با مقام‌های اطلاعاتی ایران همکاری کنند.»

دولت بریتانیا، سازمان دیده بان حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران این اقدامات جمهوری اسلامی را محکوم کرده اند.

الیستر برت، معاون وزارت خارجه بریتانیا، روز ۱۵ بهمن‌ماه، با بیان اینکه مقام‌های ایران در تحت فشار قرار دادن وکلا، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر ایرانی از طریق هدف قراردادن نزدیکان آنها سابقه «شرم‌آوری» دارند، گفت: «این اعمال نفرت‌انگیز بار دیگر نشان‌دهنده وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران و درماندگی رژیم ایران در به سکوت واداشتن صداهای مستقل است.»

منبع امنیتی جمهوری اسلامی روز دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت: پرونده افراد بازداشت شده پس از تکمیل نهایی و تنظیم کیفرخواست برای صدور حکم، تحویل مراجع قضایی خواهد شد.

تلويزيون بی‌بی‌سی فارسی روز ۲۶ شهريور‌ماه مستندی تحت عنوان «خط و نشان رهبر» را به نمايش گذاشت که در آن زندگی سياسی آيت‌الله خامنه‌ای و شيوه حکومت داری او طی دو دهه گذشته بررسی شده بود.

به دنبال پخش اين مستند، تبليغات حکومت جمهوری اسلامی بر ضد اين شبکه شدت گرفت و در مهرماه، پنج مستند ساز و يک تهيه کننده فيلم به اتهام «جاسوسی و فروش فيلم به شبکه تلويزيونی بی‌بی‌سی فارسی» دستگير و روانه زندان شدند.

نيروهای امنيتی ايران همچنين حسن فتحی، روزنامه نگار در تهران، را در آبان ماه سال جاری به اتهام مصاحبه با بی بی سی فارسی بازداشت کردند.
XS
SM
MD
LG