لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۸

اعدام بیش از ۵۰ نفر در ایران در ۲۵ روز گذشته


بامداد چهارشنبه، ۱۰ نفر از محکومان جرایم مواد مخدر در تهران به دار آویخته شدند و با این حساب شمار اعدام‌هایی که در یک‌ ماه گذشته از سوی خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی اعلام شده‌ است به بیش از ۵۰ نفر رسید.

به گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران، این ۱۰ نفر همگی در بامداد چهارشنبه، ۲۹ دی‌ماه، در زندان رجایی‌شهر به دار آویخته شدند و این در حالی است که واحد مرکزی خبر نیز در تاریخ ۲۳ دی‌ماه از اعدام ۵ نفر دیگر در استان لرستان به اتهام تهیه و توزیع مواد مخدر خبر داده بود.

اعدام‌های اخیر که همگی از سوی خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی مورد تأیید قرار گرفته‌اند شمار اعدام‌‌های یک‌ ماه گذشته ایران را به ۵۵ نفر رسانده است.

این در حالی است که با استناد به آمار ارائه شده از سوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر، که تا پیش از اعدام‌های روز چهارشنبه، از اعدام ۵۸ نفر در ایران خبر داده بود، در یک ماه گذشته ۶۸ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

این کمپین که مقر آن در نیویورک است با استناد به این آمار گزارش کرده است که در ایران به طور متوسط «هر هشت ساعت، یک نفر اعدام می‌شود» که با توجه به گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی، بیشتر این اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر بوده است.

پیشتر مقامات قوه قضائیه از افزایش برخورد با جرایم مواد مخدر خبر داده بودند.

در همین زمینه، معاون قضایی دادستان کل کشور در تاریخ ۴ دی‌ماه اعلام کرده بود که به دنبال اصلاح قانون مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، از این پس حمل بیش از ۳۰ گرم مواد مخدر صنعتی روان‌گردان، مجازات اعدام به همراه خواهد داشت.

در کنار قاچاق مواد مخدر که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی با مجازات اعدام همراه است، سازمان مبارزه با قاچاق کالا نیز به تازگی از صدور حکم اعدام برای قاچاقچیان کالا استقبال کرده بود.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اواسط دی‌ماه اعلام کرده بود که پیشنهاد صدور حکم اعدام برای قاچاقچیان کالا قرار است در قالب لایحه‌ای به مجلس ارائه‌ شود.

در این میان، رئیس دیوان عالی کشور نیز روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، در انتقاد از مخالفین حکم اعدام گفت: «اگر اشرار در جامعه اعدام نشوند، ناامنی مضاعف می‌شود و این اعدام‌ها موجب ثبات و امنیت جامعه می‌شود.»

وی افزود: «با توجه به این که احکام صادره بر اساس قوانین اسلام است همه باید در برابر آن تمکین کنند و احکام صادره با قاطعیت و سرعت اجرا شود.»

ایران در کنار چین، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا، یکی از کشورهایی است که بیشترین مجازات اعدام در آن به اجرا در می‌آید.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در سال ۲۰۱۰ دست‌کم ۱۷۹ نفر در ایران اعدام شده‌اند.
XS
SM
MD
LG