لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

دو متهم به جاسوسی برای موساد و عضویت در سازمان مجاهدین خلق اعدام شدند


رسانه های خبری ایران روز سه شنبه گزارش دادند که قوه قضاییه جمهوری اسلامی بامداد امروز، یک ایرانی را به اتهام «جاسوسی» برای موساد، سازمان اطلاعاتی اسرائیل، اعدام کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، گزارش کرده است علی اکبر سیادت، که به گفته این خبرگزاری از سال ۱۳۸۳ با سرویس اطلاعاتی اسرائیل ارتباط برقرار کرده بود در زندان اوین به دار آویخته شد.

خبرگزاری‌های ایران پیش از این به نقل از دادستان تهران از اعدام قریب‌الوقوع یک «جاسوس» اسرائیل خبر داده بودند.

بر اساس گزارش ایرنا، آقای سیادت در مهرماه سال ۱۳۸۷ و زمانی که قصد خروج از کشور را داشته دستگیر و مشخص می‌شود که از طریق تلفن اعتباری با موساد در ارتباط بوده است.

همچنین به ادعای ایرنا، در زمان بازداشت این فرد، بیست و نه صفحه اسناد و مدارک جاسازی شده در ساک مسافرتی آقای سیادت کشف شده است.

آن‌گونه که این خبرگزاری می‌نویسد، فرد مزبور «اقرار» کرده است که با سفارت اسرائیل در ارتباط بوده و اطلاعاتی را در مورد «یکی از واحدهای نظامی جمهوری اسلامی، رژه های نظامی روز ارتش، مانورها و تعداد پایگاه‌ها» به اسرائیل می‌داده و مدارک را در دوربین دیجیتال «جاسازی‌» و منتقل می‌کرده است.

ایرنا گفته است این ایرانی اظهار کرده بود که از طریق «گیرنده‌ها و فرستنده‌ها» و «لپ‌تاپی» که از اسرائیل دریافت کرده بود با موساد ارتباط برقرار می‌کرده است.

این گزارش می افزاید: آقای سیادت گفته است که در کشورهای ترکیه، تایلند و هلند با عناصر موساد دیدار می‌کرده و در هر ملاقات، در ازای دادن اطلاعاتی در مورد «تعداد هواپیماهای عملیاتی ایران، پروازهای عملیاتی و آموزشی روزانه در هر پایگاه، سوانح هوایی و علت آن، سیستم‌های هواپیماهای مختلف و موشک‌های سپاه» به آن‌ها، «سه تا هفت هزار دلار» دریافت می‌کرده است.

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی پیش از این و در آذرماه سال ۱۳۸۷ از اعدام یک ایرانی به نام علی اشتری به اتهام جاسوسی برای اسرائیل از طریق عرضه امکانات «مخابراتی، حفاظتی و امنیتی» به نهادهای حکومتی آن کشور خبر دادند.

در سال ۲۰۰۰ نیز جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ نفر از یهودیان ایرانی را در دادگاهی غیرعلنی، به اتهام جاسوسی به چهار تا ۱۳ سال زندان محکوم کرد که تمامی آن‌ها پیش از سپری کرن دوران کامل محکومیت، آزاد شدند.

اعدام یک نفر دیگر به اتهام «عضویت در گروهک منافقین»

همچنین به گزارش خبرگزاری‌ها، روز سه شنبه علی صارمی، به اتهام «عضویت»، «تبلیغ» و «فعالیت‌های مکرر» برای سازمان مجاهدین خلق به دار آویخته شد.

علی صارمی در سال ۱۳۶۸ به اتهام «هواداری» از سازمان مجاهدین خلق و ارتباط با این سازمان به اعدام محکوم شده بود که این حکم در آن زمان به ۱۰ سال حبس کاهش می‌یابد.

به ادعای خبرگزاری‌های ایران، آقای صارمی سپس در سال ۱۳۸۱ به اردوگاه اشرف در عراق سفر کرده و پس از فراگیری «آموزش‌های لازم» به ایران باز می‌گردد و فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرد.

وی در سال ۱۳۸۴ بار دیگر بازداشت و پس از تحمل یک سال حبس آزاد می‌شود.

آقای صارمی در سال ۱۳۸۶ برای آخرین بار دستگیر و به گفته خبرگزاری‌ها به اتهام «فعالیت‌های مکرر» در راستای اهداف سازمان مجاهدین خلق به اعدام محکوم می‌شود.

حکم اعدام وی صبح روز سه شنبه در زندان اوین به اجرا درآمد.
XS
SM
MD
LG