لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۴

وزیر ارتباطات: مدیریت ایمیل‌‌ها از اهداف راه‌اندازی اینترنت ملی است


رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات جمهوری اسلامی
رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات جمهوری اسلامی
وزیر ارتباطات می‌گوید جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت ایمیل‌ها در داخل کشور یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت است. وی همچنین ایجاد فیلترینگ در دنیای مجازی را برای جلوگیری از تهاجم اینترنتی ضروری دانسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات، روز سه شنبه در همایش بین‌المللی مخابرات ایران با تأکید بر این‌که شبکه ملی اینترنت مجهز به ایمیل ملی و موتور جست‌و‌جوی ملی خواهد بود، افزود که یکی از اهداف اصلی شبکه ملی اینترنت جمع‌آوری اطلاعات و مدیریت ایمیل‌ها در داخل کشور است تا مباحث امنیتی در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

آقای تقی‌پور در ادامه با اشاره به این‌که کشورهایی نظیر «هند،‌روسیه و ترکیه» در حال حاضر دارای ایمیل ملی هستند، افزود که برای راه‌اندازی ایمیل ملی در ایران از تجربیات این کشورها استفاده خواهد شد.

وزیر ارتباطات تأکید کرد که فاز اول شبکه ملی اینترنت طی شش ماه اول سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و تا پیش از پایان برنامه پنجم توسعه، پایان سال ۱۳۹۴ شمسی، این شبکه به طور کامل اجرایی خواهد شد.

بر اساس قانون پنجساله برنامه پنجم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف است «با رعایت موازین شرعی و امنیتی کشور»، نسبت به ایجاد و توسعه «شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار» اقدام کند و تا پایان این برنامه، «۶۰ درصد خانوارها و کلیه کسب و کارها» باید به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند.

رضا تقی‌پور روز سه شنبه همچنین ایجاد فیلترینگ در شبکه اجتماعی را فراتر از «آن‌چه که امروز در ذهن کاربران است» دانست و گفت: «فیلترینگ برای حفاظت از شبکه و جلوگیری از تهاجم اینترنتی و بسیاری از مسائل دیگر به صورت نامرئی در شبکه اینترنت وجود دارد.»

وی تأکید کرد که فیلترینگ بر روی «سایت‌هایی که هویتشان مشخص نیست» اعمال خواهد شد و افزود که وزارت ارتباطات «به صورت پرحجم» این سایت‌ها را ارزیابی خواهد کرد.

طبق برنامه پنجم توسعه دولت موظف است به منظور ساماندهی فضای رسانه‌ای کشور و مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانه، از طرق مختلفی از جمله «تقویت رسانه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی همسو و مقابله با رسانه‌های معارض خارجی» وارد عمل شود.

وزیر کشور: فیس‌بوک، ماهواره و چت از مصادیق جنگ نرم هستند

در عین حال مصطفی محمد نجار نیز روز سه شنبه در جلسه بررسی امنیت اجتماعی مجلس «فیس‌بوک و ماهواره و چت اینترنتی» را از «مصادیق جنگ نرم» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای نجار همچنین گفت: «غرب با به‌کارگیری صدها شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان و فضای مجازی اینترنت اعم از فیس‌بوک و توییتر و رواج تفکر شیطان‌پرستی، تمام توان خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار می‌گیرد.»

وزیر کشور، دادستان کل، وزیر دادگستری و فرمانده نیروی انتظامی به همراه معاونین امنیتی و سیاسی وزارت کشور، روز سه شنبه در مجلس حاضر شدند تا در خصوص وضعیت امنیت اجتماعی در کشور به نمایندگان توضیح دهند.

این افراد در جلسه مزبور «هدایت جرائم از خارج کشور، خلاءهای قانونی، نقش رسانه‌ها و کمبود امکانات پلیس» را موجب افزایش ناامنی‌های اجتماعی دانستند.
XS
SM
MD
LG