لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

آمریکا بار دیگر ایران را به مشارکت در سرکوب در سوریه متهم کرد


نیروهای نظامی حکومت سوریه
نیروهای نظامی حکومت سوریه
مقام‌های ارشد ایالات متحده بار دیگر ایران را به دست داشتن در سرکوب مخالفان بشار اسد متهم کرده، می‌گویند که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به منظور سرکوب معترضان در سوریه، تسلیحات در اختیار دمشق قرار می‌دهد.

در همین زمینه یک مقام ارشد ایالات متحده روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفت که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به تازگی به دمشق، پایتخت سوریه، سفر کرده است، سفری که به گفته وی بر کمک‌رسانی‌های نظامی جمهوری اسلامی به دولت بشار اسد صحه می‌گذارد.

این مقام ارشد که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفت: «ما مطمئن هستیم که آقای سلیمانی با مقام‌های رده بالای حکومت سوریه، از جمله بشار اسد، دیدار داشته است... فکر می‌کنیم این دیدار به حمایت ایران از تلاش‌های سوریه برای سرکوب مردم این کشور مربوط می‌شود.»

وی با بیان این‌که واشینگتن برای مطرح کردن این اتهام دلایلی دارد،‌ بدون اشاره دقیق به این شواهد، گفت دولت آمریکا معتقد است که ایران به منظور سرکوب معترضان در سوریه، جنگ‌افزار و مهمات در اختیار دولت بشار اسد قرار می‌دهد.

این اتهام‌ها در حالی مطرح شده‌اند که به تازگی و در تاریخ ۲۰ دی‌ماه ترکیه اعلام کرد که چهار کامیون حامل تسلیحات را شناسایی و متوقف کرده که ظن آن می‌رود مشغول حمل تسلیحات از ایران برای سوریه بوده‌اند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا ۲۲ دی‌ماه ارسال کامیون‌های حامل سلاح و تسلیحات از سوی ایران به سوریه را رد کرد و گفت ایران هیچ گونه سلاح نظامی به سوریه نفرستاده است.

در این میان روز جمعه یک مقام دیگر ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت که سفر قاسم سلیمانی به سوریه «نشانه‌ای قوی» است مبنی بر همکاری ایران با سوریه در سرکوب معترضان.

نام فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حالی از سوی این مقام‌های آمریکایی مطرح شده است که آمریکا پیشتر و در جریان خبرساز شدن «توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن»، از ارتباط آقای سلیمانی با این توطئه سخن به میان آورده بود.

مقام‌های آمریکایی روز جمعه از ارائه جزئیات بیشتر در مورد شواهد و مدارک در دست ایالات متحده در خصوص همکاری نیروی قدس با دمشق در سرکوب اعتراض‌ها خودداری کردند.

در جریان ناآرامی‌‌های سوریه ، جمهوری اسلامی همواره در کنار بشار اسد ایستاده و از حکومت دمشق حمایت کرده است.

بیش از ۱۰ ماه از آغاز اعتراض‌ها در سوریه می‌گذرد و تاکنون به گفته سازمان ملل بیش از پنج هزار تن در جریان ناآرامی‌ها و سرکوب کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG