لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

«کی اف سی بدون پاپیون به ایران آمد»


کنفرانس خبری مدیریت «کی اف سی» در ایران
کنفرانس خبری مدیریت «کی اف سی» در ایران
به گزارش برخی از وبسایت‌های خبری جمهوری اسلامی از جمله فارس، روز جمعه نخستین شعبه رستوران زنجیره‌ای آمریکایی «کی اف سی» در ایران به صورت رسمی راه‌اندازی شد و مدیر آن در ایران اعلام کرد که طی پنج سال این رستوران «۵۰۰ شعبه» در ایران خواهد زد.

امیرحسین علیزاده، مدیر شرکت «کیهان افتخار سینا» و مالک رستوران‌های «کی‌ اف ‌سی» در ایران، در مراسم گشایش نخستین شعبه این رستوران آمریکایی در کرج، از تلاش و رایزنی «پنج ساله» برای بازگشایی «کی اف سی» در ایران خبر داد و گفت که در فاز اول گشایش شعبه‌های این رستوران، «حداقل برای ۲۰ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود».

در طول عمر جمهوری اسلامی، این نخستین بار است که یک رستوران آمریکایی با مجوز رسمی در ایران آغاز به کار می‌‌کند، با این‌حال مدیر این رستوران تأکید دارد که «کی اف سی» ایران، آمریکایی نیست.

به گزارش وبسایت «قانون آنلاین»، آقای علیزاده در این خصوص با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت برای افتتاح این رستوران در ایران گفت: «طی پنج سال تلاش توانستیم اخذ مجوزهای داخلی و خارجی را انجام دهیم، زیرا با خرید امتیاز از شرکت مادر، کی اف سی ایرانی و نه آمریکایی افتتاح شده است.»

به نوشته این وبسایت نام «کی اف سی» از حروف اول نام شرکت «کیهان افتخار سینا» گرفته شده است.

رستوران آمریکایی کی اف سی با نام کامل «مرغ سوخاری کنتاکی»، مجموعه‌ای از رستوران‌های زنجیره‌ای آمریکایی است که ایده تأسیس آن از سوی هارلند سندرز مطرح شد.

آقای سندرز که گفته می‌شود برای پخت مرغ سوخاری از دستور العمل منحصر به فردی استفاده می‌‌کرد، سال ۱۹۳۰ نخستین غذاخوری را در کنتاکی آمریکا با نام «سندرز» افتتاح کرد و اوایل دهه پنجاه نخستین رستوران زنجیره‌ای مرغ سوخاری «کی اف سی» را در ایالت یوتا تأسیس کرد.

با این‌حال مدیر «کی اف سی» در ایران تأکید دارد که «کی اف سی» ایران، یک رستوران آمریکایی نیست.

این در حالی است که در ایران نیز تصویر مشهور هارلند سندرز به عنوان لوگوی «کی اف سی» مورد استفاده قرار گرفته است، با این تفاوت که در لوگوی ایرانی «کی اف سی»، پاپیون گردن آقای سندرز حذف شده است.

قانون آنلاین می‌نویسد که آقای علیزاده روز جمعه در کنفرانس خبری‌ای که پس از افتتاح «کی اف سی» برگزار شد، تأکید کرد: «اسم رستوران ما کی اف سی است، اما برند آمریکایی نیستیم؛ ما شرکت آمریکایی نیستیم.»

وی افزود: «ما مجوزهای داخلی را از پنج وزارتخانه داخلی کسب کرده‌ایم... شرکت ما به عنوان یک شرکت ایرانی الاصل پس از پنج سال تلاش و رایزنی توانست جواز نمایندگی این رستوران زنجیره‌ای را در ایران بگیرد و ما هم ایرانی هستیم و آذری هستیم و نه آمریکایی و خارجی.»

این رستوران در حالی در ایران آغاز به کار کرده است که آمریکا به منظور مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تحریم‌های اقتصادی شدیدی را متوجه ایران کرده است که به موجب آن، راه تجارت ایران با کشورهای مختلف، به ویژه کشورهای غربی بسیار محدود شده است.

با این‌حال خبرگزاری فارس می‌نویسد آقای علیزاده خاطر نشان کرده است که تا پایان سال ۹۱ شمار شعبه‌های «کی اف سی» به «۱۰۰ شعبه» و در طول پنج سال به «۵۰۰ شعبه» می‌رسد و یک گام جلوتر از کشور مالزی با «۴۴۰ شعبه کی اف سی» قرار می‌گیرد.

به گفته مدیران ایرانی رستوران زنجیره‌ای آمریکایی که مشهورترین مرغ سوخاری در سراسر جهان را عرضه می‌کند، «کی اف سی» تا پایان سال ۱۳۹۰ در تهران و شهرهایی نظیر تبریز، مشهد، شیراز، اهواز، بندرعباس، آمل و سنندج شعبه‌هایی را افتتاح می‌کند.

رستوران «کی اف سی» در حالی موفق به دریافت مجوز از سوی مقام‌های مسئول در ایران شده است که تا پیش از این هیچ غذاخوری یا کافی‌شاپ آمریکایی‌ای در ایران اجازه فعالیت نداشت؛ اگرچه غذاخوری و کافی‌شا‌پ‌هایی در ایران وجود دارند که علیرغم داشتن نام متفاوت یادآور رستوران‌های چون «مک دونالد» و «هاردیز» و کافی شاپ «استارباکس» هستند.
XS
SM
MD
LG