لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

تداوم اعتراض‌ها در آمریکا علیه وضعیت اقتصادی


اعتراض در نیویورک- ۲۱ مهرماه
اعتراض در نیویورک- ۲۱ مهرماه
با گذشت حدود یک ماه از آغاز جنبش اعتراضی «وال‌استریت را اشغال کنید»، گزارش‌ها حاکی است که روز شنبه نیز معترضان آمریکایی منتقد به وضعیت نا‌به‌سامان اقتصادی و سیستم‌های بانکی در شهرهای مختلف دست به اعتراض زدند.

به گزارش آسوشیتد پرس، روز شنبه، «هزاران تن» در میدان «تایمز» نیویورک دست به تجمع زده و شعارهایی علیه سیستم‌های بانکی آمریکا و نابرابری اقتصادی سر داده‌اند و این در حالی است که هم‌زمان نیروهای پلیس با لباس‌های ضد شورش و برخی سوار بر اسب در محل حضور داشتند.

این خبرگزاری تأکید کرده است که در جریان این اعتراض‌ها که سرتاسر روز در نقاط مختلف در جریان بود و در نهایت به راهپیمایی چند ساعته در میدان «تایمز» ختم شد، «بیش از ۸۰ تن» بازداشت شده‌اند.

در حالی که آسوشیتد پرس و رویترز تعداد معترضان را در سرتاسر آمریکا هزاران تن گزارش کرده، وبسایت جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید»؛ جنبشی که آغاز‌گر این اعتراض‌ها در آمریکا بود، این تعداد را «ده‌ها هزار تن» اعلام کرده است.

آسوشیتد پرس گزارش کرده است که روز شنبه، گروهی از تظاهرات‌کنندگان در نیویورک، با در دست‌داشتن پلاکاردهایی در انتقاد به «طمع بانک‌ها»، به سمت یکی از شعبه‌های بانک آمریکایی «چِیس» حرکت کرده و اقدام به بستن حساب‌های خود در این بانک کرده‌اند.

در عین حال گروهی نیز در اعتراض به جنگ افغانستان، که یک دهه از آغاز آن گذشته، دست به راهپیمایی زده‌اند.

دستگیری یک معترض در نیویورک توسط پلیس- ۲۲ مهرماه
دستگیری یک معترض در نیویورک توسط پلیس- ۲۲ مهرماه
این خبرگزاری افزوده است که علاوه بر نیویورک، ایالات مختلفی نظیر پنسیلوانیا، فلوریدا، میشیگان، میسیسیپی، کولورادو و ماساچوست شاهد تجمعات اعتراضی بوده است.

به گزارش این خبرگزاری در پیتسبورگ، واقع در ایالت پنسیلوانیا، «حدود دو هزار نفر» دست به تجمع زده‌اند و در اورلاندوی فلوریدا تعداد معترضین «نزدیک به هزار و ۵۰۰ نفر» گزارش شده است.

صدها نفر در لنسینگ، پایتخت میشیگان به خیابان‌ها آمده‌اند و «نزدیک به دویست تن» نیز در دیترویت میشیگان در اعتراض به وضعیت اقتصادی با چادر زدن در یک پارک، شب را به صبح رسانده‌اند.

در جکسون، واقع در ایالت میسیسیپی «حدود ۵۰ تن» به وضعیت خدمات درمانی اعتراض کرده‌اند و در شهر دِنوِر کولورادو نیز «حدود هزار نفر» در حمایت از جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید» به خیابان‌ها آمده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که در بوستون، پایتخت ایالت ماساچوست، فرماندار ماساچوست با معترضان بوستون دیدار کرده و با آن‌ها در خصوص «بیکاری، وضعیت خدمات درمانی و تأثیر پول بر سیاست» ابراز همدردی کرده است.

وبسایت جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید» اعلام کرده است که علاوه بر این، در شهرهای دیگری نظیر اَشلند در کنتاکی، شهر دالاس، واقع در ایالت تگزاس، کِچام در آیداهو و دِموین، پایتخت آیووا نیز اعتراضاتی برپا بوده است.

اعتراض‌ها به وضعیت نابه‌سامان اقتصادی آمریکا، ۲۶ شهریورماه و از ایالت نیویورک آغاز شد، زمانی که گروهی از معترضان آمریکایی برای ابراز نارضایتی خود از سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا و بیکاری میلیون‌ها نفر، تجمع خود را در نزدیکی خیابان وال استریت، قلب بورس آمریکا، آغاز کردند.

جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید» اعلام کرده است که قصد دارد از طریق «فرآیندی دموکراتیک»، علیه «قدرت‌های فاسد بانک‌های بزرگ و شرکت‌های چند ملیتی» و «نقش وال‌استریت در زوال اقتصادی» به مبارزه بپردازد.

به خشونت کشیده‌شدن اعتراض‌ها در رم

روز شنبه بیش از هزار شهر در سراسر جهان، تحت تأثیر جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید»، شاهد تجمعات اعتراض‌آمیز علیه وضعیت نابه‌سامان اقتصادی و سیستم‌های بانکی بودند.

خورد شدن شیشه‌های بانکی در رم توسط گروهی از معترضین
خورد شدن شیشه‌های بانکی در رم توسط گروهی از معترضین
گزارش‌ها حاکی است که این تجمعات در شهرهای مختلف کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا، اسپانیا، آفریقای جنوبی، پرتغال، پرو، مکزیک، فرانسه، آلمان، بوسنی، مقدونیه، شیلی، نیوزیلند، ژاپن، فیلیپین، تایوان، بریتانیا، هلند و ایتالیا در جریان بوده است.

اگرچه جنبش «وال‌استریت را اشغال کنید» همواره بر صلح‌آمیز بودن اعتراض‌های خود تأکید کرده، در رم، پایتخت ایتالیا این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه ده‌ها هزار نفر در رم دست به راهپیمایی زده‌اند که در این میان عده‌ای نیز با آتش زدن عکس سیلویو برلوسکونی»، نخست وزیر ایتالیا، اعتراض خود را به رأی اعتماد دوباره پارلمان به آقای برلوسکونی ابراز کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که معترضان در رم در مواردی چندین ماشین را به آتش کشیده، شیشه‌های مغازه‌ها و چند بانک را خورد کرده و یک ساختمان متعلق به ارتش را آتش زده‌اند.

پلیس ضد شورش ایتالیا با پاشیدن آب بر روی معترضین و پرتاب گاز اشک‌آور سعی در متفرق کردن معترضان کرده است.

خبرگزاری‌های ایتالیا اعلام کرده‌اند که در جریان اعتراض‌های روز شنبه ده‌ها تن از سوی پلیس بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG