لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۹

پوتین نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه شد


ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه
ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه
ولادیمیر پوتین روز یکشنبه به طور رسمی اعلام کرد که به عنوان نامزد حزب «روسیه متحد» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر روسیه با پیشنهاد حزب «روسیه متحد»، حزب دارای اکثریت نماینده در مجلس سفلای پارلمان روسیه، دوما،‌ مبنی بر شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری موافقت کرد.

وی در کنگره حزب «روسیه متحد» در مسکو، با تشکر از دمیتری مدودیف، رییس جمهور روسیه، و حزب «روسیه متحد» به خاطر پیشنهادشان مبنی بر حضورش در انتخابات گفت: «البته، با خوشحالی این پیشنهاد را می‌پذیرم.»

ولادیمیر پوتین که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده بود، اوایل مهرماه به طور تلویحی پیشنهاد دمیتری مدودیف برای نامزد شدن در انتخابات ماه مه ۲۰۱۲ را پذیرفته بود.

همان زمان حزب «روسیه متحد» که ولادیمیر پوتین رهبری آن را برعهده دارد همچنین پیشنهاد پوتین مبنی بر اینکه ولادیمیر مدودیف در آینده جانشین وی در منصب نخست‌وزیری شود را تصویب کرده‌است.

موافقت رهبر حزب «روسیه متحد» با حضور در انتخابات در حالی صورت گرفته است که انتخابات پارلمان دوما نیز یکشنبه آینده، ۱۳ آذرماه، برگزار می‌شود.

به گزارش رویترز، به نظر می‌رسد آقای پوتین قصد داشته با اعلام حضورش در انتخابات ریاست جمهوری، شانس حزب «روسیه متحد» را در انتخابات پارلمانی بالا ببرد.

حزب «روسیه متحد» هم‌اینک ۳۱۲ کرسی از ۴۵۰ کرسی دوما را در اختیار دارد، اگرچه خبرگزاری رویترز به استناد نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده است که در انتخابات روز یکشنبه این حزب تعدادی از کرسی‌های خود را از دست خواهد داد.

رویترز همچنین تأکید کرده است که بر اساس نظرسنجی‌ها، علیرغم کاهش محبوبیت ولادیمیر پوتین در سال‌های اخیر، وی به احتمال زیاد پیروز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آتی خواهد بود.

هم‌اینک با انجام تغییرات در قانون اساسی روسیه، مدت هر دوره ریاست‌جمهوری در این کشور از چهار سال به شش سال افزایش یافته‌است و این امر در صورت پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری، قدرت بیشتری به دولت او خواهد بخشید.
XS
SM
MD
LG