لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

کاهش رتبه اعتبار مالی فرانسه و ۸ کشور دیگر اروپایی


یک موسسه اقتصادی معتبر روز جمعه در پی انجام عملیات ارزیابی، رتبه اعتبار مالی فرانسه، اتریش و هفت کشور اروپایی دیگر را کاهش داد. رهبران اروپایی می‌گویند این تنزل رتبه قابل درک نیست.

مؤسسه اعتبارسنجی مالی «استاندارد اند پورز» روز جمعه اعلام کرد که اعتبار مالی فرانسه و اتریش را یک رتبه کاهش داده است. این دو کشور که در فهرست اعتبار مالی این موسسه در بالاترین رده‌‌بندی یعنی «AAA» قرار داشتند که با کاهش یک رتبه به رده «+AA» تنزل پیدا کرده‌اند.

«استاندارد اند پورز» دلیل این تنزل رتبه را «عمیق شدن مشکلات سیاسی، مالی و پولی منطقه یورو» عنوان کرده است.

روز جمعه مؤسسه آمریکایی «استاندارد اند پورز» علاوه بر این دو کشور، رتبه اسپانیا و ایتالیا، دو کشوری که با بدهی‌های کلان خود دست و پنجه نرم می‌کنند، را نیز دو رتبه تنزل داد.

قبرس، اسلوواکی، پرتغال، مالت و اسلوونی از دیگر کشورهایی بودند که روز جمعه رتبه اعتبار مالیشان از سوی این مؤسسه تنزل پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال تغییرات اعمال شده از سوی «استاندارد اند پورز»، رهبران اتحادیه اروپا در اعتراض به این تنزل رتبه اعلام کردند: «این‌که یکی از سه آژانس رتبه‌بندی (اعتبار مالی) در آمریکا به تنهایی تصمیم به تنزل دادن اعتبار مالی کشورهای منطقه یورو می‌گیرد و چشم انداز منفی به این کشورها دارد، غیر قابل درک است.»

پیشتر مؤسسه «استاندارد اند پورز» به فرانسه، آلمان و ۱۳ کشور دیگر در مورد امکان کاهش رتبه اعتبار مالی آن‌ها هشدار داده بود.

علیرغم این هشدارها بر اساس ارزیابی جدید این مؤسسه، آلمان همچنان در بالاترین رده‌بندی اعتبار مالی و در کنار کشورهایی نظیر فنلاند،‌ لوکزامبورگ و هلند قرار دارد.

فرانسه با سقوط یک رتبه‌ای روز جمعه خود، هم اکنون در کنار ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. «استاندارد اند پورز» اواسط مردادماه سال جاری، با اشاره به نگرانی‌های ناشی از کسری بودجه روزافزون دولت آمریکا اعتبار مالی این کشور را یک رتبه کاهش داده بود.

کاهش رتبه اعتبار مالی اتحادیه اروپا از سوی این موسسه در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر، این اتحادیه با بحران مالی و مسئله بدهی‌های کشورهای عضو دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تنزل اعتبار مالی این کشورها می‌تواند وضعیت فعلی صندوق نجات مالی اروپا را، صندوقی که به منظور نجات کشورهای عضو اتحادیه اروپا از بحران شدید مالی تعبیه شده، با پیچیدگی‌هایی مواجه کند. فرانسه از اهدا‌کنندگان بزرگ اعتبار به این صندوق به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG