لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

روز «راهپیمایی میلیونی» مصریان؛ تجمع در میدان «رهایی»


مردم قاهره از ساعات اولیه روز سه شنبه در میدان رهایی جمع شده‌اند
مردم قاهره از ساعات اولیه روز سه شنبه در میدان رهایی جمع شده‌اند
صدها هزار نفر از مصریان در هشتمین روز از اعتراضات خود به دولت حسنی مبارک در میدان التحریر (رهایی) شهر قاهره گرد هم آمدند تا آن چه را خود «راهپیمایی میلیونی» نام نهاده‌اند اجرا کنند.

خبرگزاری‌های خارجی به نقل از برخی تحلیل‌گران جهان عرب پیش‌بینی کرده‌اند که راهپیمایی روز سه‌شنبه «سرنوشت‌ساز» خواهد بود.

ناراضیان مصری از ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه در دومین میدان بزرگ شهر قاهره گرد هم آمده‌اند تا مسیر ۱۰ کیلومتری از این میدان تا کاخ ریاست جمهوری حسنی مبارک را پیاده بپیمایند.

معترضین هم‌چنان خواستار برکناری حسنی مبارک و انحلال دولت وی هستند.

Egyptian Protests Resume
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:12 0:00

شبکه خبری الجزیره که یکی از دفاترش در قاهره قرار دارد و خبرنگارانش در مصر به طور مداوم اعتراض‌هارا پوشش می‌دهند، می‌گوید در حال حاضر «بیش از دو میلیون نفر» در میدان رهایی و خیابان‌های اطراف آن گرد هم آمده‌اند.

هم‌زمان با قاهره،‌ مردم در شهرهای دیگر مصر، از جمله اسکندریه و سوئز، نیز دست به راهپیمایی‌های هماهنگ زده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که در سوئز نزدیک به ۲۰ هزار نفر در حال تظاهرات هستند.

این تجمعات در حالی شکل گرفته است که تلویزیون رسمی مصر در مورد امکان بروز خشونت در تظاهرات هشدار داده و از مردم خواسته بود که از خانه خارج نشوند. تلویزیون مصر همچنین اعلام کرده بود که قرار بر این است حامیان حکومت نیز در این روز دست به تظاهرات بزنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای ارتش در خیابان‌های قاهره مستقر هستند و سربازان تظاهرکنندگان را پیش از وارد شدن به میدان تحریر مورد بازرسی قرار می‌دهند.

با این حال به گفته خود تظاهرکنندگان ارتش مداخله‌ای در تظاهرات مردم نمی‌کند.

ارتش مصر شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که بر روی تظاهرات مسالمت‌آمیز آتش نمی‌گشاید و بر «مشروعیت مطالبات مردم»‌ اذعان دارد.

تاکنون به گفته خبرگزاری‌ها بیش از ۱۰۰ نفر در جریان اعتراضات مصر جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG