لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

ابراز نگرانی درباره سلامتی تاجزاده و خزعلی


خانواده مصطفی تاجزاده و مهدی خزعلی در مصاحبه‌هایی جداگانه، درباره وضعیت سلامتی این دو زندانی سیاسی ابراز نگرانی کرده‌اند. آقای تاجزاده در «روزه سیاسی» است و آقای خزعلی در اعتصاب غذاست.

فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاجزاده، در گفت‌وگویی با وبسایت کلمه درباره وضعیت سلامتی همسرش در زندان ابراز نگرانی کرده است و گفته است که او همچنان به «روزه اعتراضی» خود ادامه می‌دهد.

خانم محتشمی‌پور در این باره به کلمه که نزدیک به مخالفان دولت است، گفته است آقای تاجزاده «جان خود را به خطر انداخته است» و مسئولیت این وضعیت و «شرایط حاد»، با مقامات جمهوری اسلامی است که به خاطر «بغض و کینه‌ای که به آقای تاجزاده دارند … حقوق یک زندانی سیاسی را رعایت نمی‌کنند».

به گفته همسر مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت محمد خاتمی که از سال ۸۸ در زندان اوین به‌سر می‌برد، او «از روز اول اجرای حکمش به انفرادی انتقال پیدا کرده است؛ یعنی یک روز را هم در بند عمومی نبوده است».

فخر السادات محتشمی‌پور می‌گوید هیچ‌یکی از مقامات ایرانی در این باره پاسخگو نیستند که چرا آقای تاجزاده در انفرادی یا به گفته او «قرنطینه» به سر می‌برد و چه کسی دستور این اقدام را داده است.

دادگاه انقلاب تهران مصطفی تاجزاده را در فروردین ماه سال ۱۳۸۹ به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام مجموعا به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و مطبوعات محکوم کرده است.

او تاکنون نامه‌های مختلفی که از زندان خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشته و سیاست‌های داخلی و خارجی آنها را به انتقاد گرفته است.

خانم محتشمی‌پور گفته است همسرش امکان تماس تلفنی ندارد و این محرومیت از تماس تلفنی مایه نگرانی مداوم خانواده این زندانی سیاسی درباره وضعیت سلامتی او شده است.

فخر السادات محتشمی‌پور گفته است که آقای تاجزاده به جای اعتصاب غذا، «روزه سیاسی» را ترجیح داده است.

به گفته همسر این زندانی سیاسی عده زیادی سعی کرده‌اند آقای تاجزاده را متقاعد کنند با توجه به خطراتی که متوجه اوست از این «روزه سیاسی» دست بردارد اما او می‌گوید «من راه دیگری برای اعتراض به این شرایط غیر قانونی ندارم.»

روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر، یک روز پیش از این مصاحبه، وبسایت کلمه گزارش داده بود که در اعزام درمانی مصطفی تاجزاده به بیمارستان فارابی، این زندانی سیاسی تحت معاینه پزشک متخصص قلب قرار گرفت و «فشار خون بالای او علی‌رغم سابقه قبلی تعجب پزشک معالج و همراهان بیمار را برانگیخت».

به گزارش کلمه، پزشک قلب بیمارستان فارابی بالارفتن کراتین خون و مشکلات کلیوی را علت محتمل این عارضه خطرناک دانسته است و آقای تاجزاده را از ادامه «روزه سیاسی» به شدت منع کرده است.

کلمه نوشته بود مصطفی تاجزاده برای ادامه درمان چشم به بیمارستان فارابی اعزام شده بود اما پزشکان در جریان معاینه، متوجه َ«بیماری قلبی» او شدند.

در همین حال خانواده مهدی خزعلی نیز درباره سلامتی این زندانی منتقد ابراز نگرانی کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، آقای خزعلی ۱۴ روز است که در بند ۲۰۹ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

فرزند مهدی خزعلی گفته است خانواده این زندانی «در اضطراب هستند چون هیچ مرجع قانونی به ما پاسخگو نیست».

محمدصالح خزعلی گفته است: «مامور وزارت اطلاعات به ما گفت که شما سعی کنید که مصاحبه نکنید و بگذارید فضا آرام باشد.»

به گفته او، آقای خزعلی روز گذشته ۳۰ آذر «پس از نزدیک به دو هفته بی خبری» با خانواده‌اش تماس گرفته است و گفته است در مدت اعتصاب خشک به دلیل افت شدید فشار و درد کلیه‌ها و انسداد روده بارها به بهداری زندان منتقل شده‌است.

فرزند مهدی خزعلی گفته است که پدرش در حال حاضر در سلول انفرادی است «به طول ۲ متر و عرض یک متر و در وسط آن یک دستشویی فرنگی است و کف آن مرطوب است؛ طوری که آقای خزعلی یک پتو اضافه زیر می‌اندازد تا کمتر خیس‌بودن زمین آزارش دهد و بوی تعفن فاضلاب هم سلول را پر کرده است.»

محمدصالح خزعلی گفته است که پدربزرگش ابوالقاسم خزعلی، عضو مجلس خبرگان رهبری و از روحانیون صاحب‌نفوذ در جمهوری اسلامی ، هیچ پیگیری‌ای درباره فرزندش مهدی خزعلی نکرده است.

خانواده مهدی خزعلی٬ نويسنده و فعال سياسی منتقد حکومت، روز ۲۰ آذر گفته بودند که او در زندان «اعتصاب غذای تر» کرده است.

محمدصالح خزعلی به وبسايت کلمه گفته بود که پدرش پس از چهل روز با خانواده خود تماس گرفته و گفته است تا زمان آزادی همه بازداشت‌شدگان از جمله خودش اعتصاب غذا خواهد کرد.

مهدی خزعلی چهل روز پيش در نشست سرای اهل قلم بازداشت شد. او تاکنون شش بار بازداشت شده و آخرين بار پس از ۷۰ روز اعتصاب غذا با قرار وکالت آزاد شد.
XS
SM
MD
LG