لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۷

رئیس اورژانس: بروز عوارض جسمی برای کارکنان یک مرکز هسته‌ای در اصفهان


اتاق کنترل تاسیسات UCF اصفهان، فوریه ۲۰۰۷
اتاق کنترل تاسیسات UCF اصفهان، فوریه ۲۰۰۷
رئیس اورژانس ایران گفته است برای کارکنان یک مراکز هسته‌ای در اصفهان «عارضه‌هایی پیش آمده است». او گفته که همه واحدهای اورژانس پزشکی ایران باید آماده «مقابله با حوادث هسته‌ای» باشند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ایران روز سه‌شنبه ۷ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «برای کسانی که در مناطق هسته‌ای مثل یو سی اف (مرکز فرآوری اورانیوم) اصفهان بوده‌اند، عارضه‌هایی پیش آمده که تحت درمان قرار گرفته‌اند.»

غلامرضا معصومی درباره زمان بروز این عوارض جسمی توضیحی نداده است اما در عین حال گفته است: «هنوز اتفاقی در خارج از محیط‌های خاص اتمی نداشته‌ایم.»

آقای معصومی به تشکیل «اورژانس هسته‌ای» در ایران اشاره کرده است و آن را شامل ارائه خدماتی دانست که «متعاقب مسائل هسته‌ای» پیش می‌آید.

رئیس اورژانس ایران گفته است که که این مرکز در دو سال گذشته واحدهای اورژانس پزشکی را برای مقابله با این حوادث هسته‌ای آموزش داده است.

غلامرضا معصومی گفته است در این باره در استان‌هایی از ایران که فعالیت‌های هسته‌ای در آنها جریان دارد، مرکز اورژانس ایران «قوی‌تر» فعالیت می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ایران گفته است که آمادگی «اورژانس هسته‌ای» کشور، «خیلی بیشتر از موارد نشت است». او تاکید کرده است که تاکنون مشکلی در زمینه نشت در مراکز هسته‌ای ایران پیش نیامده است.

خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر ساعتی پس از انتشار این خبر، آن را از روی وبسایت خود حذف کرده است.

سه مرکز هسته‌ای در اصفهان فعالیت می‌کنند. مرکز پردازش اورانیوم یو سی اف اصفهان از جمله مراکز هسته‌ای اصلی ایران است که زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کند اما تاکنون مقامات ایرانی یا مقامات این آژانس درباره بروز چنین مشکلاتی برای کارمندان یا ساکنان مناطق اطراف این مرکز هسته‌ای سخنی نگفته‌اند.

کارخانه فرآوری اورانیوم اصفهان در ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی رسما آغاز به کار کرد.
در این مرکز هسته‌ای، کیک زرد به گاز هگزا فلورید اورانیوم تبدیل می‌شود که خوراک اصلی مراکز غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.

پیش از این در ۱۱ مهرماه رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان اصفهان خبر داده بود که نخستین اورژانس هسته‌ای ایران در این استان راه‌اندازی می‌شود.

حمید اسماعیلی در این باره گفته بود که با توجه به حضور صنایع هسته‌ای در این استان، اصفهان باید از «آمادگی کامل در مقابل حوادث» برخوردار باشد.
XS
SM
MD
LG