لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

بان کی‌مون خواستار پایبندی دولت مصر به آزادی بیان شد


به دنبال قطع اینترنت و سرویس پیام کوتاه از سوی دولت مصر برای مقابله با گسترش اعتراض‌های مردمی در این کشور، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، از دولت مصر خواسته است، به آزادی بیان احترام گذاشته و از اعمال خشونت علیه معترضان پرهیز نماید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه در سخنانی، اقدام دولت مصر را در قطع اینترنت و سرویس پیام کوتاه در آستانه تظاهرات بزرگ معترضان در روز جمعه، مغایر با اصول دموکراتیک آزادی بیان و آزادی تجمعات خوانده است.

دولت مصر در روز جمعه برای جلوگیری از سازماندهی معترضان که از برگزاری تظاهراتی بزرگ در این کشور در این روز خبر داده‌اند، اقدام به قطع اینترنت و سرویس پیام کوتاه کرده است.

اقدام دولت مصر در این زمینه یادآور اقدام‌های مشابه مقام‌های جمهوری اسلامی است، که در سال گذشته و همزمان با برگزاری تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران اینترنت و سرویس پیام کوتاه را قطع می‌کردند.

اعتراض‌ها علیه دولت حسنی مبارک،‌ که حدود ۳۰ سال است قدرت را در مصر در اختیار دارد، با الهام از اعتراض‌های مردم تونس آغاز شده است که به فرار رئیس جمهور این کشور منجر شده است.

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد،‌ که روز جمعه در حاشیه مجمع اقتصاد جهانی در داوس سوئیس با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشته است،‌ وی روند اعتراض‌ها در تونس و سپس مصر را از نزدیک دنبال کرده است.

وی با اشاره به اقدام دولت مصر در قطع اینترنت گفته است: «درباره قطع اینترنت باید بگویم که آزادی بیان به عنوان یکی از اصول بنیادی دموکراسی باید مورد حمایت قرار گیرد.»

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با بیان این که رهبران جهان باید اعتراض‌های مردمی را به عنوان فرصتی برای پرداختن به «نگرانی‌های مشروع»‌ شهروندان خود مورد توجه قرار دهند، از مقام‌های (مصری) خواسته است،‌ از به کارگیری خشونت علیه معترضان پرهیز کنند.

بان کی‌مون همچنین افزوده است: «همه مردم و مقام‌های مسئول باید اطمینان دهند که وضعیت کنونی در منطقه و به ویژه در مصر به خشونت بیشتر منجر نشود.»

در همین حال نیروهای امنیتی مصر در نخستین ساعات بامداد روز جمعه شماری از رهبران و اعضای گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین را بازداشت کردند.

معترضان و فعالان سیاسی مصر پیشتر از مردم این کشور خواسته بودند، روز جمعه در تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مختلف این کشور شرکت کنند.

همچنین پنج‌شنبه‌ شب محمد البرادعی، مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از مخالفان حسنی‌ مبارک، رئیس جمهور مصر از وین به قاهره بازگشته و آمادگی خود را برای به دست گرفتن رهبری معترضان اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG