لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

مصر: ایران نباید در امور داخلی کشورهای عربی دخالت کند


احمد ابوالغیط،‌ وزیر امور خارجه مصر، از جمهوری اسلامی ایران خواسته است، در امور داخلی کشورهای حوزه خلیج فارس دخالت نکند و به دخالت‌های خود در عراق و لبنان نیز پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد ابوالغیط،‌ وزیر امور خارجه مصر،‌ روز جمعه در گفت و گویی با روزنامه قطری الشرق گفته است: «نباید به ایران اجازه داد در امور داخلی کشورهای حوزه خلیج فارس دخالت کند.»

وی همچنین افزوده است: «ما به برادران خود در ایران می‌گوییم... عراق باید به حال خود گذاشته شود،‌ لبنان باید به حال خود گذاشته شود. و ایران نباید به هیچ رو در امور داخلی بحرین دخالت کند.»

وزیر امور خارجه مصر که رئیس جمهور این کشور را در سفر به دوحه همراهی می‌کرد،‌ در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «امنیت منطقه خلیج فارس در درجه نخست اهمیت قرار دارد و مصر بدان توجه ویژه‌ای دارد.»

در اواسط شهریور ماه سال جاری نیز حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، در سخنانی بدون نام بردن از ایران، از «خطرهای تازه‌ای»، که به گفته وی ثبات در منطقه خلیج فارس را تهدید می‌کند،‌ ابراز نگرانی کرده بود.

برخی از کشورهای سنی منطقه از جمله مصر و عربستان سعودی نسبت به حمایت ایران از گروه‌های شیعه مانند حزب‌الله لبنان و نیز گروه اسلام‌گرای حماس در مناطق فلسطینی و گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در این مناطق نگران هستند.

همچنین یکی دیگر از نگرانی‌های کشورهای عربی منطقه برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی و تنش میان تهران و غرب بر سر این برنامه است که به ویژه در سال گذشته بالا گرفته است.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا،‌ جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

در این میان احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر در بخش دیگری از گفت و گوی خود با روزنامه قطری الشرق با اشاره به تنش جاری بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خواستار یک «راه حل دیپلماتیک» برای حل اختلاف‌ها در این باره شده است.

وی در این باره گفته است: «مصر به این امر واقف است که ایران با دنیای غرب یک مشکل دارد. مشکلات میان ایران و غرب باید از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی حل و فصل شود،‌ نه از طریق اقدام نظامی و جنگ.»
XS
SM
MD
LG