لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

قاتل میدان کاج در حضور تماشاچیان اعدام شد


فردی که اوایل آبان‌ماه سال جاری در مقابل چشمان ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی یک جوان را با ضربات چاقو از پای درآورده بود، بامداد روز چهارشنبه در حضور تماشاگران در میدان کاج تهران اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوب معروف به مهدی، ۳۱ ساله، که در روز ششم آبان‌ماه جوان ۳۰ ساله‌ای به نام محمدرضا را با ضربات چاقو در میدان کاج تهران به قتل رسانده بود، بامداد روز چهارشنبه در حضور شماری از مردم به دار آویخته شد.

حادثه میدان کاج در حالی اتفاق افتاده بود که دست‌کم دو تن از ماموران نیروی انتظامی ایران در محل حضور داشته و مردم زیادی نیز شاهد جان باختن فردی بودند که توسط یعقوب زخمی شده بود.

همچنین فیلمی از این حادثه که با استفاده از تلفن همراه گرفته شده بود، به سرعت در وب‌سایت‌های اینترنتی منتشر شده و از این رو نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که به ویژه در دو سال اخیر برخورد بسیار خشونت‌آمیزی با معترضان به نتایج انتخابات داشته است، آماج انتقادها قرار گرفت.
تماشاگران اعدام قاتل حادثه میدان کاج تهران

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در جریان محاکمه‌ای غیرمعمول و سریع که از روز ۳۰ آبان‌ماه آغاز شده بود، متهم را که پس از جان باختن قربانی خود را به ماموران نیروی انتظامی حاضر در صحنه تسلیم کرده بود، به اتهام «مباشرت در قتل عمد، اخلال در نظم عمومی و قدرت‎نمایی به وسیله چاقو» محاکمه و وی را به قصاص محکوم کرد.

این حکم بلافاصله از سوی دیوان عالی کشور تایید و برای اجرا ابلاغ شد.

در تصاویر منتشر شده توسط خبرگزاری‌های داخلی ایران شمار زیادی از مردم دیده می‌شوند که با وجود اجرای حکم اعدام در بامداد روز چهارشنبه در میدان کاج، واقع در منطقه نسبتاً مرفه‌نشین سعادت‌آباد تهران، برای تماشای صحنه اعدام حضور یافته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران‌ که قوانین جزایی خود را بر اساس برداشت روحانیان شیعه از آموزه‌های اسلام تنظیم کرده است پس از کشور چین بیشترین میزان اجرای حکم اعدام در جهان را دارد.

در این میان اجرای حکم اعدام در ملاء عام همواره انتقاد طرفداران حقوق بشر را در پی داشته است.
XS
SM
MD
LG