لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

«کویت سفیر خود را از ایران فراخواند»


شیخ محمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت
شیخ محمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت
در حالی که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال صدور حکم اعدام برای سه متهم به جاسوسی برای ایران از سوی دادگاهی در کویت، این کشور سفیر خود را از ایران فراخوانده است، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دست داشتن این کشور در ماجرای جاسوسی را تکذیب کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از روزنامه کویتی الوطن اعلام کرد، یک روز پس از آن که دادگاهی در کویت دو شهروند ایرانی و یک شهروند کویتی را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرده بود، کویت سفیر خود را از ایران فراخوانده است.

شیخ محمد الصباح، وزیر امور خارجه کویت با اعلام این خبر گفته است، کشورش هر کدام از دیپلمات‌های ایرانی را که ارتباطشان با شبکه جاسوسی ایران محرز شده باشد، اخراج خواهد کرد.

روز سه‌شنبه برخی منابع خبری به نقل از یک مقام‌ قضایی کویت اعلام کرده‌ بودند، دستگاه قضایی این کشور دو شهروند ایرانی و یک شهروند کویتی را به اتهام جمع‌آوری اطلاعات درباره ارتش کویت و نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور برای سپاه پاسداران به اعدام محکوم کرده است.

همچنین بر اساس این گزارش‌ها یک شهروند سوری و نیز یک شهروند عرب دیگر در همین ارتباط از سوی دادگاه کویتی به حبس ابد محکوم شده و دو ایرانی دیگر که یکی از آنها دختر یکی از محکومان به اعدام است، از اتهام‌های وارده تبرئه شده‌اند.

در این میان روز چهارشنبه خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اظهارات مقام‌های کویتی را در باره «کشف شبکه جاسوسی ایرانی» در کویت «کذب و بی‌اساس» خوانده است.

این مقام وزارت امور خارجه ایران که نام وی فاش نشده در این باره اظهار داشته است: «این موضوع هیچ گونه ارتباطی با جمهوری اسلامی ایران و یا اعضای سفارت کشورمان نداشته و انتساب چنین ادعایی به ایران از سوی دستگاه قضایی کویت غیر مسئولانه است.»

به گفته وی در سال گذشته نیز وزارت امور خارجه ایران در واکنش به انتشار خبر «کشف شبکه جاسوسی ایرانی» در کویت «به شدت»‌ اعتراض کرده و «متعاقباً مسئولان کویتی هرگونه ارتباط موضوع را با ایران تکذیب کردند.»

گفتنی است در اوایل سال گذشته خورشیدی دولت کویت از کشف یک شبکه جاسوسی ایران در این کشور خبر داده و اعلام کرده بود، مقام‌های قضایی این کشور سرگرم تحقیقات از بازداشت‌شدگان هستند.

به دنبال انتشار این خبر شماری از نمایندگان پارلمان کویت خواستار اخراج سفیر جمهوری اسلامی از این کشور شده بودند.
XS
SM
MD
LG