لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

واکنش ایران به تحریم ۳۲ مقام ایرانی از سوی اتحادیه اروپا


به دنبال انتشار نام ۳۲ تن از مقام‌های جمهوری اسلامی که از سوی اتحادیه اروپا به عنوان ناقض حقوق بشر شناخته شده و در لیست سیاه تحریم‌های این اتحادیه قرار گرفته‌اند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اقدام را محکوم کرده و آن ناشی از «تقلید اتحادیه اروپا از آمریکا» دانسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه اقدام اتحادیه اروپا را در تحریم ۳۲ تن از مقام‌های ایرانی محکوم کرده و آن را نشانه «تقلید اتحادیه اروپا از سیاست و رویکرد آمریکا و نشانگر فاصله داشتن اتحادیه از اتخاذ سیاست مستقل از آمریکا» دانسته است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز ۲۳ فروردین ماه توافق کرده بودند که ۳۲ مقام ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان در ایران تحریم کنند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، در تشریح تصمیم اتحادیه اروپا در این باره اظهار داشته بود: «بر اساس توافق وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، صدور ویزا برای ۳۲ مقام ایرانی ممنوع شده و دارایی های این افراد نیز مسدود خواهد شد.»

بر اساس فهرست منتشر شده برخی از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه و نیروی انتظامی و نیز شماری از مقام‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به ویژه به دلیل نقش آنها در سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری با تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا روبه‌رو شده‌اند که از آن جمله می‌توان به فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده بسیج و دادستان کل کشور اشاره کرد.

گفتنی است،‌ در اواسط اسفند ماه سال گذشته خورشیدی، شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل اعلام کرده بود، وی و شمار دیگری از فعالان ایرانی حقوق بشر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته‌اند، حساب و دارایی‌های ۸۰ تن از مقام‌های ایرانی را مسدود کرده و از سفر آنها به اروپا جلوگیری کنند.

به گفته خانم عبادی این ۸۰ نفر، که فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا و سایر مقام‌های اروپایی، اسامی آنها را بر شمرده بود، از جمله مسئول سیاست سرکوب معترضان در ایران و نقض گسترده حقوق بشر در این کشور هستند.

به دنبال این درخواست، وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز اول فروردین ماه پس از نشست خود در بروکسل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بودند، قرار است «به سرعت» تحریم‌هایی را علیه آن دسته از مقام‌های ایرانی که در «نقض شدید حقوق بشر» دست داشته‌اند،‌ وضع کنند.

همچنین ایالات متحده آمریکا که پیشتر نام شماری از فرماندهان سپاه و مقام‌های انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی را در لیست سیاه خود قرار داده بود، سال گذشته به اتحادیه اروپا توصیه کرده بود، در برخورد با ناقضان حقوق بشر در ایران روش مشابهی را در پیش گیرد.

اقدام تازه اتحادیه اروپا برای تحریم ۳۲ تن از مقام‌های ایرانی مورد استقبال آمریکا قرار گرفته و ایالات متحده اعلام کرده است، به همکاری خود با اتحادیه اروپا و سایر کشورهای هم‌سو برای حمایت از مردم ایران ادامه خواهد داد.

در مقابل سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این اقدام را «تلاشی برای انحراف افکار عمومی از نقض فاحش و بی‌شمار حقوق بشر در کشورهای غربی و منطقه» دانسته و کشورهای غربی را به «سیاسی‌کاری و به کارگیری استانداردهای دوگانه و غیر قابل قبول» متهم کرده است.

رامین مهمانپرست همچنین خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزوده است: «به جای حمایت کردن از نظام‌های غیر مردمی و مخالفت با حاکمیت‌های مردم‌سالار و مستقل همچون جمهوری اسلامی ایران ، به رأی اکثریت مردم کشورهای منطقه و مطالبات مشروع آنها احترام گذاشته و بیشتر از این با سکوت خود در این سرکوب‌ها مشارکت نکنند و قدم‌های عملی در جهت اصلاح سیاست‌های اشتباه خود بردارند.»
XS
SM
MD
LG