لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

صالحی: سوخت رآکتور تهران تا شهریور ماه آماده می‌شود


در آستانه از سرگیری گفت و گوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه پنج به علاوه یک در استانبول، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از تولید سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی‌شده در ایران و تزریق آن به رآکتور تحقیقاتی تهران در نیمه نخست سال آینده خورشیدی خبر داده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از «احداث کارخانه پیشرفته‌ای» برای تولید سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران در اصفهان خبر داده است.

وی در این گفت و گو که روز شنبه منتشر شده، در این باره گفته است: «ما برای صفحه سوخت کارخانه پیشرفته‌ای را در سایت اصفهان ایجاد کردیم. تحول عظیمی در عرصه تولید میله‌ها و صفحات سوخت ایجاد شد و ما با تکمیل این کارخانه در اصفهان جزو معدود کشورهایی هستیم که هم میله سوخت و هم صفحه سوخت را تولید می‌کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین اظهار داشته است:‌ «نزدیک به ۴۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کردیم و امیدواریم در اواخر نیمه اول سال آینده شاهد تزریق اولین مجتمع سوخت ۲۰ درصد ساخت ایران به رآکتور تحقیقاتی تهران باشیم.»

علی‌اکبر صالحی در اواخر تیر ماه سال جاری خورشیدی نیز اعلام کرده بود که ایران حدود ۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده و روند تبدیل اورانیوم غنى شده به صفحات سوخت نیز در حال انجام است و تا شهریور سال آینده سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتى تهران آماده خواهد شد.

تلاش ایران براى تولید اورانیوم با غناى ۲۰ درصد در حالى است که سه کشور روسیه، فرانسه و ‌آمریکا در مهرماه سال گذشته به ایران پیشنهاد داده بودند، در ازاى تحویل ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنى‌شده خود، نزدیک به ۱۲۰ کیلوگرم سوخت مورد نیاز براى رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

ایران با وجود پذیرش اولیه این پیشنهاد، در ارائه پاسخ نهایى به آن تعلل کرد و پس از طرح شرایطى در این زمینه که با موافقت غرب مواجه نشد، اعلام کرد که رأساً به غنى‌سازى ۲۰ درصدى در داخل کشور دست مى‌زند.

این اقدام جمهوری اسلامی افزایش تنش بر سر برنامه اتمى ایران را در پی داشت و سرانجام شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کردند.

سه کشور ایران، ترکیه و برزیل، اندکى پیش از تصویب دور جدید تحریم‌ها در شوراى امنیت سازمان ملل، در تهران توافقنامه‌اى را در باره تبادل سوخت هسته‌اى در خاک ترکیه امضا کرده بودند، که با واکنش سرد کشورهاى غربى روبرو شده بود.

در این میان سخنان تازه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره تولید سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران در حالی بیان شده است که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی، مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک در استانبول ترکیه از سر گرفته شود.

علی‌اکبر صالحی با متهم کردن کشورهای طرف گفت و گوهای هسته‌ای به «تعلل»‌ در انجام گفت و گو اظهار داشته است:‌ «هر چقدر نسبت به برگزاری گفت‌وگوها تعلل کنند، ما کار خود را پیش می‌بریم و بعد از مدتی بحث تبادل سوخت معنای خودش را از دست می‌دهد.»

وی که به تازگی به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه نیز منصوب شده، همچنین افزوده است: «زمانی قریب به دو سال پیش که تقاضای سوخت کردیم فکر نمی‌کردیم روزی وارد غنی‌سازی ۲۰ درصد بشویم، ولی با کاری که کردند باعث شدند توانمندی خود را به رخ جهان بکشانیم، حتی بتوانیم سوخت ۲۰ درصد را تولید کنیم. علی‌رغم اینکه آنها اعلام می‌کردند، ایران این توانایی را ندارد، ولی ما نشان دادیم به لطف خدا هر آنچه اراده کنیم قادر به انجام آن خواهیم بود.»

علی‌اکبر صالحی با اشاره به اظهار تردید کشورهای غربی درباره توانایی ایران در تولید میله‌ها و صفحه‌های سوخت هسته‌ای هم گفته است:‌ «آنچه ما می‌گوییم براساس حقیقت و واقعیت است؛ نه غلوی در کار ما است و نه ریاکاری. آنها هستند که نمی‌خواهند باور کنند ایران هیچ نیتی جز تحصیل فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز ندارد.»
XS
SM
MD
LG