لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

اعتراض‌های غیرمتمرکز در تهران و سایر شهرها و حضور سنگین نیروهای امنیتی


عکس مربوط به ۲۵ بهمن است.
عکس مربوط به ۲۵ بهمن است.
با وجود حضور انبوه نیروهای امنیتی و لباس شخصی در خیابان‌ها، روز یکشنبه برخی از شهرهای ایران و از جمله تهران یک بار دیگر شاهد تظاهرات غیرمتمرکز هزاران نفر از مخالفان بود و در این میان سخنگوی مهدی کروبی و عضو شورای هماهنگی راه سبز امید از ادامه تجمع‌های مخالفان در آینده خبر داده است.

به دنبال فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید و سایر فعالان مدنی و سیاسی برای برگزاری تظاهراتی در روز یکشنبه،‌اول اسفند، خیابان‌های تهران و چند شهر دیگر ایران از جمله اصفهان و شیراز یک بار دیگر شاهد حضور مخالفان دولت در خیابان‌ها بود.

همچنین گزارش‌ها و تصاویری درباره برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای دیگری مانند رشت، سنندج،‌ پاوه، مهاباد و مریوان نیز در سایت‌های اینترنتی منتشر شده است.

در این میان سایت اینترنتی کلمه، در گزارشی درباره تحولات روز یکشنبه در ایران با اشاره به حضور انبوه نیروهای امنیتی و لباس‌ شخصی در خیابان‌های تهران آورده است: «از همان ساعات ابتدایی ظهر این روز هر کسی که در شهر تهران عبور و مرور می‌کند، متوجه فضای فوق امنیتی حاکم بر این شهر می‌شود. در این روز مردم با تجمع‌های غیر متمرکز خود در همه نقاط شهر تهران حاضر شدند.»

در بخش دیگری از این گزارش در تشریح وضعیت تهران در روز اول اسفند آمده است: «میدان ولی‌عصر تهران درساعت سه بعد از ظهر و ساعات بعد از آن در این روز بیشتر شبیه یک پادگان نظامی است، دور تا دور این میدان انواع و اقسام نیروهای نظامی و امنیتی ایستاده‌اند. ماموران سپاه پاسدارن با لباس خاکی و کلاه، ماموران گارد ضد شورش با لباس‌های مخصوص و زره، نیروهای بسیج و لباس شخصی‌ها، با ظاهری کاملاً مشخص با بی‌سیم و چهره‌هایی محاسن‌دار و ماموران نیروی انتظامی با لباس سبز رنگ و باتوم و سپر به دست دور تا دور میدان ولی‌عصر ایستاده‌اند.»

بر اساس این گزارش علاوه بر خیابان‌های مرکزی شهر که حضور نیروهای امنیتی در آنجا چشمگیرتر بوده است، تجمع‌هایی نیز در سایر نقاط تهران مانند میدان ونک، خیابان میرداماد و اطراف صدا و سیمای جمهوری اسلامی شکل گرفته که در مواردی نیز به درگیری با نیروهای امنیتی و انتظامی منجر شده است.

همچنین در مناطق شرقی و جنوب تهران نیز ماموران نظامی و انتظامی حضور پررنگی داشتند و از جمله در میدان‌های هفت حوض، تهران‌پارس و صادقیه نیز نیروهای امنیتی حضور گسترده‌ای در روز یکشنبه داشتند.

بر اساس گزارش‌های رسیده نیروهای امنیتی با حمله کردن به هرگونه تجمعی در مناطق مرکزی شهر اقدام به بازداشت شهروندان و در مواردی حتی عابران می‌کردند تا از شکل‌گیری هسته‌های اولیه یک تظاهرات گسترده جلوگیری کنند.

در همین حال احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی تهران از بازداشت فردی در اطراف یکی از دانشگاه‌های تهران خبر داده است که به گفته وی مواد منفجره به همراه داشته است.

همچنین در حالی که برخی از سایت‌های اینترنتی از کشته‌ شدن یکی از تظاهرکنندگان بر اثر شلیک گلوله نیروهای امنیتی در میدان هفت‌تیر تهران خبر داده بودند، صفرعلی براتلو، سرپرست معاونت امنیتی انتظامی استانداری تهران با تکذیب این خبر ادعا کرده است، در روز یکشنبه هیچ گونه درگیری یا تجمعی در تهران روی نداده که کسی در آن کشته شده باشد.

در بامداد روز یکشنبه خبرگزاری فارس، که به سپاه پاسداران نزدیک است، در چند گزارش ادعا کرده بود، «منافقان» به دنبال اجرای «پروژه کشته‌سازی» هستند و یک سایت دیگر حامی دولت نیز اعلام کرده بود: «دشمنان انقلاب اسلامی تصمیم دارند امروز در تجمعات اعلام شده ضد انقلابیون به منظور کشته‌‌سازی و با هدف ایجاد جو آشوب و خشونت، تعدادی از هموطنانمان را به شهادت برسانند.»

در عین حال رسانه‌ها و سایت‌های نزدیک به حاکمیت از جمله خبرگزاری فارس، روز یکشنبه از عادی بودن اوضاع در تهران در این روز خبر داده بودند.

در همین روز در حالی که خبرگزاری فارس با انتشار تصویری از یک ایستگاه اتوبوس از عادی بودن اوضاع در تهران خبر داده بود، اندکی بعد با انتشار تصویری از درگیری نیروهای انتظامی و امنیتی با تظاهرکنندگان، از بازداشت کوتاه مدت فائزه هاشمی، دختر رئیس مجلس خبرگان رهبری خبر داد که بر اساس این گزارش «در حالی لیدری» تظاهرکنندگان بازداشت شده بود.

همچنین خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، نیز که در گزارشی در باره تحولات روز یکشنبه تهران از «یک عصر آرام» سخن گفته بود، در پایان گزارش خود چنین آورده است: «مردم تهران خسته از یک روز پرمشغله کاری و دلگیر از ترافیک ناشی از این اغتشاشات شهری به خانه‌های خود بازمی‌گردند و کسبه و مغازه‌داران حاشیه خیابان‌های آزادی و انقلاب و ولیعصر در این اندیشه‌اند که یک نیم روز دیگر کاری دیگر را از دست داده‌اند و به قول بازاریان باید از "دخل" بخورند.»

خبرگزاری مهر همچنین افزوده است: «نگرانی‌های مردم تهران تا کی ادامه خواهد داشت؟ کسبه و مغازه‌داران شهر تا چه زمانی باید خسارت مادی ناشی از آشوب‌طلبی عده‌ای قانون شکن را پرداخت کنند؟»

این در حالی است که گزارش‌های رسیده از تهران حاکی از آن است که درشامگاه روز یکشنبه نیز فریادهای الله اکبر در گوشه و کنار تهران شنیده می‌شد و در همین حال مجتبی واحدی، سخنگوی مهدی کروبی و عضو شورای هماهنگی راه سبز امید در گفت و گو با رادیو فردا اعلام کرده است، این شورا قصد دارد، فراخوان‌های دیگری برای ادامه اعتراض‌ها تا زمان تامین خواسته‌های مردم منتشر کند.
XS
SM
MD
LG