لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

بازداشت دوباره تقی رحمانی تنها دو روز پس از آزادی


تقی رحمانی و همسرش نرگس محمدی
تقی رحمانی و همسرش نرگس محمدی
تقی رحمانی، از فعالان سیاسی ملی مذهبی و از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، تنها دو روز پس از آزادی با سپردن وثیقه ۱۵۰میلیون تومانی، یک بار دیگر به زندان اوین فراخوانده و بازداشت شده است.

نرگس محمدی، همسر تقی رحمانی، روز سه‌شنبه در گفت و گو با رادیو فردا، با اعلام خبر بازگرداندن همسرش به زندان گفته است، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه فردی ناشناس بارها به تلفن همراه وی زنگ زده گفته بود که تقی رحمانی باید برای امضای یک صورتجلسه به زندان اوین مراجعه کند.

به گفته خانم محمدی، تقی رحمانی صبح روز سه‌شنبه به همراه محمد شریف، وکیل خود، به زندان اوین رفت؛ اما مقام‌های زندان به وکیل آقای رحمانی اجازه ورود به زندان را نداده و پس از مدتی به وی اطلاع دادند که منتظر موکلش نباشد، چرا که وی بازداشت شده است.



نرگس محمدی با اظهار بی‌اطلاعی از دلیل بازداشت دوباره همسرش گفته است: «این بازداشت بدون احضاریه و بدون ابلاغ هر چیزی صورت گرفته و اساساً نمی‌تواند وجاهت قانون داشته باشد، همانطور که بازداشت ۲۰ بهمن تقی غیرقانونی بود و نگهداری او در این چند ماه غیرقانونی بود.»

از سوی دیگر محمد شریف، ‌وکیل تقی رحمانی، نیز درباره بازداشت دوباره موکلش به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است: «درحالی که روز دوشنبه برگ‌های کفالت را پرکرده بودیم و موکلم آزاد شده بود، روز سه‌شنبه بار دیگر به همراه وی که به زندان فراخوانده شده بود، مراجعه کردیم ولی او پس از ورود به زندان دیگر بازنگشت.»

آقای شریف با بیان این که «امروز بدترین تجربه کاری‌ را داشتم» افزوده است: «حدود یک ساعت و نیم منتظر بازگشت موکلم بودم که در نهایت یک مامور زندان به اینجانب اعلام کرد که منتظر نمانم زیرا آقای رحمانی به زندان بازگردانده شده است.»

تقی رحمانی، یکی از مشاوران مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که شامگاه روز بیستم بهمن در منزل خود بازداشت شده بود، روز یکشنبه با سپردن وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

به دنبال بازداشت آقای رحمانی در بهمن ماه سال گذشته، نرگس محمدی در نامه‌ای سرگشاده به دادستان تهران به تشریح نحوه بازداشت همسرش پرداخته و نوشته بود، پنج مرد لباس‌شخصی که خود را مأموران نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات معرفی می‌کردند، در شرایطی «به طور غیرقانونی» وارد خانه‌اش شده بودند که او در حال آماده شدن برای خواب بود و «لباس مناسبی» به تن نداشت.

شورای فعالان ملی – مذهبی نیز به دنبال بازداشت تقی رحمانی، با انتشار بیانیه‌ای درباره چگونگی بازداشت وی نوشته بود: «بازداشت او بدون ارائه هیچ حکم رسمی با ورود مأموران ناشناسی که در خانه را با دیلم باز کرده بودند، صورت گرفت. همسر وی (خانم نرگس محمدی) در پی این حمله، در حالی که لباس درون منزل بر تن داشت، دچار شوک شده و به زمین افتاد. منزل ایشان به مدت دو ساعت در حضور دو کودک خردسال بهت‌زده که شاهد حال و وضع مادر و برخورد توهین‌آمیز مأموران با پدر بودند، مورد بازرسی و تفتیش قرار گرفت.»

همچنین در حالی که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی از هر گونه توضیح رسمی درباره دلیل بازداشت تقی رحمانی خودداری کرده بودند، سایت بولتن‌نیوز به نقل از یک «منبع مطلع» از تقی رحمانی به عنوان «مشاور نزدیک مهدی کروبی» نام برده و دلیل بازداشت وی را «نقش اساسی در فراخوان تجمع‌های غیرقانونی جریان فتنه» اعلام کرده بود.

تقی رحمانی تنها چند روز پس از آن بازداشت شده بود که مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو تن از رهبران مخالفان در ایران، خواستار برگزاری تظاهراتی در حمایت از قیام مردم مصر و تونس در روز ۲۵ بهمن ماه شده بودند.

آقای رحمانی، که یکی از فعالان ملی – مذهبی است، در دوران جمهوری اسلامی بارها زندان را تجربه کرده است. وی در سال ۱۳۸۸ و تنها یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز بازداشت و پس از مدت کوتاهی آزاد شده بود.

وی طولانی‌ترین دوران زندان خود را در دهه شصت تجربه کرده است. آقای رحمانی ابتدا در سال ۱۳۶۰ به سه سال زندان محکوم شد و سپس در سال ۱۳۶۵ به اتهام همکاری با نشریه موحدین که متاثر از اندیشه‌های علی شریعتی بود، بازداشت و مدت ۱۱ سال در زندان به سر برد.

تقی رحمانی همچنین در روز ۲۰ اسفند سال ۱۳۷۹ نیز به همراه شمار دیگری از فعالان ملی- مذهبی بازداشت شده و در ۲۷ فروردین ماه ۱۳۸۱ با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد.

وی یک بار دیگر در روز ۲۵ خرداد ماه سال ۱۳۸۲ به همراه هدی صابر و رضا علیجانی، با حکم سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران بازداشت شد و ۲۲ ماه دیگر را در زندان گذراند.

در این میان نرگس محمدی، که خود نیز در خرداد ماه سال گذشته بازداشت شده بود، با اشاره به بازداشت‌های مکرر همسرش گفته است: «متاسفانه با خانواده رحمانی و با بچه‌های من به شکل غیر انسانی رفتار می‌شود. من دو بچه کوچک دارم. طی یک سال گذشته این بچه‌ها روی آرامش ندیده‌اند. در یک سال گذشته این دو بچه کوچک چهار بار بازداشت پدر و مادر و رفتن آنها را به زندان تجربه کردند.»
XS
SM
MD
LG